Thursday, September 08, 2011

I like good buys

Du undrar förstås vad jag gör om kvällarna. Vem gör inte det.

Nu när Little Lola går och knyter sig punktligt strax innan klockan 21 om aftonen. Då vankas det ju helt plötsligt vuxen egentid, vad gör då de som inte ligger? Jo för fan, det ska jag berätta för dig.

När jag för några veckor sedan var på tillbakaresa från mitt ungdomliga äventyr i London, hittade jag en HMV på flygplatsen. His Master's Voice talade till mig och sa att jag borde köpa en riktigt rolig engelsk komediserie med mig hem. Som en del av England i mitt vardagsrum. Det vill jag ha. Och jag har ju redan sett de flesta och de bästa; The Office, Extras, Monty Python, Only Fools and Horses, Peep Show, Little Britain, Catherine Tate Show, IT Crowd. Jag behövde nytt blod. Något fantastiskt.

Så jag kläppte den här: The Inbetweeners. Killen i kassan sa att det var ett mycket bra val, att det i princip var det bästa since sliced bread. Vilket kanske borde oroat mig något, eftersom han var en ung geezer i 22-årsåldern, och chansen att vi skulle dela humor inte kanske var överhängande.

Men det gjorde vi tydligen. För den här serien är ju jätterolig och alldeles perfekt för den som vill ha lite engelsk igenkänningshumor, sköna karaktärer och en härligt ungdomlig jargong strax under bältet. Den handlar alltså om fyra killar på gymnasiet, om hur de ska få till det, fast det får de så klart aldrig. De är inte tuffa, men heller inte töntigast i klassen. Älskar't.

Nu har vi tittat färdigt på alla tre säsonger och allt extramaterial. Nu känns det lite tomt.

För att fylla ut detta tomrum har min man nu satt på The Office. Rolig! Ricky Gervais är ju för övrigt en ytterst intelligent man, det brukar man vara tvungen att vara för att ha förmågan att vara riktigt rolig. Ateist så klart. Det finns väl inga roliga som samtidigt är djupt troende, det är väl knappast möjligt. 

Men The Inbetweeners heter alltså programmet. Nu har det även spelats in en långfilm om dessa ungdomar och den ser vi fram emot. Kanske får de fyra killarna äntligen ligga. Simon får nog först. Jay får nog sist. Eller tvärtom? Gud, så spännande.

2 comments:

Nina said...

Ja den har vi plöjt igenom härhemma, men har inte lyckats hitta filmen ännu.

ch said...

vet inte, kollade lite på jutub, men jag kanske är för mycket tant eller så får jag ge det mer tid...