Thursday, September 08, 2011

Hemmarostad müsli

Eftersom jag är en sådan ärketant publicerar jag härmed ännu ett recept.

Det är baserat på några olika s.k. LCHF-müsli-recept. Men LCHF är inte sant, det är för mycket kolhydrater för att få den hälsostämpeln, säkert över 10%, hemska tanke. Så ät inte om du planerar att gå ner i vikt, bara om du redan är smal och snygg (som jag).

1 dl hasselnötter
1 dl mandlar
1/2 dl valnötter
1 dl kokosflingor
1 dl solroskärnor
1/2 dl krossade linfrön
2 msk kanel
2 tsk vaniljpulver
1/2 dl kokosolja
1/2 dl vatten

Blanda allt i bunke, låt dra i 10 minuter. Under tiden värmer du upp ugnen till 175 grader. Rosta i ca 20 minuter.

Ät, när den har svalnat, med bär (hallon, blåbär), youghurt eller smetana om du gillar fett.

Detaljstudie av min müsli

2 comments:

Anonymous said...

Vilka av ingridienserna ska man skippa då? Om man vill ha mindre kolhydrater? Du har inspirerat mig till anti-kolhydratsdiet sen några veckor men jag lite dålig koll. Jag äter yoghurt m solrosfrön o kokosflingor o jordgubbar till frukost, är det ok??

Ulla said...

Nä om du ska bli smal ska du äta bacon o ägg till frukost! jeden tag! Yoghurt är på maxgränsen, 5% kolhydrater, du ska äta yoghurt med 10% fett isåfall så du blir mätt länge. Allt under 5% kolisar kan man mulla i sig, så blir man läcker.

Jag inspirerar, fräckt.