Tuesday, September 20, 2011

Dra mig baklänges...please

Jag var rätt övertygad om att den här snubben, som skrev den uppmärksammade krönikan "Ni sliter själen ur mig" i Helsingborgs Dagblad härförleden, måste vara någon form av skämtare av rang. Han driver med det rådande samhällsklimatet där rasistkortet dras fram så fort någon säger burka, negerboll, Nogger black. Att han skulle må dåligt över Fazers kinapuffar, killen är ju inte ens kines, utan adopterad korean, nog fan skämtar han aprilo med oss. Iallafall vad gäller kinapuffarna.

Men icke. Shit has hit the fan. Fazer meddelar nu stolt att de på grund av denna krönika tänker ändra förpackningen för sina rasistiska Kinapuffar. Amen vad fan. Kines kines, det var du som fes, brukade min pappa säga när jag var liten. Idag skulle det lätt klassas som rasism. Fast det var jag som fes. Ingen kinaman inte, åh nej kineser fiser väl inte, the China man is not the issue here. Hur kunde han skylla prutten på alla asiater i hela världen, fattade han inte att han slet själen ur dem, jävla rasist.

Nej, det fattade man inte förr. Men nu vet man bättre. Tintin i Kongo är förbjuden. Pippis pappa är inte längre negerkung. Och gud förbjude att kalla chokladbollar vid sitt rätta namn.

Take a chill pill, säger jag.

Det är på detta tema jag började spåna på en idé, förmodligen en dum sådan, det märker man ju på svaret jag fick, att jag fick seriösasvar. Man ska inte slösa på kundservice-tid, jag vet, men jag var bara tvungen att testa:

Tant Ulla:


Hej Konsum,

Jag köpte ett paket av era blöjor Coop Soft & Dry Maxi 7-16 kg – tyckte att priset var förmånligt och tänkte att jag kunde testa dem. Annars kör jag Pampers och Libero.

Det var väl inget fel på själva blöjan, uppsugningsförmågan verkar ok, men vad jag vänder mig mot är motivet. Små rosa grisar pryder hela blöjkanten.

Jag är inte själv muslim, men känner så klart till att grisar i denna kultur anses orena och inte får avbildas. Så osmakligt då att smyga in ett gäng grisar på blöjorna som ska sitta på det käraste de har, nämligen deras små barn!

En varningstext hade varit på sin plats, så att man iallafall kan undvika avbildade grisar på barnstjärten om man vill. För det är väl inte illa menat av er att s.a.s. gömma grisar i blöjsäcken? Det vore kanske förmätet av mig att dra rasistkortet nu, men jag undrar verkligen hur ni tänkte här. Vill vi inte att muslimerna ska känna sig välkomna här i vårt land???

De andra blöjtillverkarna visar ju faktiskt på utsidan av paketet vad de har för tema på blöjorna. På så vis kan man ju t.ex. undvika att köpa Nalle Puh-blöjor där grisen Nasse med största sannolikhet kommer att figurera.

Ni kan väl också varna om grisarna utanpå paketet, eller ännu hellre byta motiv. Kaniner, katter, kycklingar är väl minst lika gulliga???

Vänliga hälsningar,

Ulla



Svar från Coop Kundkontakt:


Hej!

Tack för att du tagit dig tid att informera oss om dina tankar och synpunkter.

Det är viktigt för oss att få förstahandsinformation från våra kunder så att vi får underlag att utveckla vår kvalité både vad gäller produkter och bemötande.
Vi har flera storlekar på våra blöjor och varje storlek har sitt lilla söta djur. Det finns kor, katter, lamm, kyckling. Vi har mycket synpunkter ifrån muslimer  som är en stor kundkrets hos oss, men vi har aldrig fått den här synpunkten.
Synpunkten är nu loggad.

Med vänliga hälsningar

Coop Kundkontakt
020-71 10 10
www.coop.se


Tant Ulla:


tack för snabbt svar. Det var artigt av era muslimska kunder att inte poängtera det uppenbart olämpliga i grisbilden. Jag kan dock tycka det är onödigt att välja just grisen, Vill ni provocera lite kanske? Annars finns det ju ingen anledning att välja just grisar, de är väl knappast sötare eller mer poppis bland barn än andra djur.

Men om ni kan intyga att muslimer inte tar illa upp för att jag använder grisblöjan på mina barn, kan jag väl fortsätta med det då. Det är nämligen så att en ur personalen på mina barns dagis är muslim, och jag vill inte stöta mig med henne i onödan. Hon är säkert nog med utanförskap ändå, och jag vill inte strö salt i såren genom att komma med barn i grisprydda blöjor.

Sedan kan jag fortfarande tycka att det vore på sin plats att det djur som finns på blöjan också avbildas på förpackningen. Så kan man ju välja vilket djur man vill ha. Själv har jag två barn, ett om 8 kg och ett på 14 kg. Då kan de ju båda använda just grisblöjan, men det vore ju också kul att direkt veta vilka djur de andra storlekarna har så att jag lättare har chansen att variera blöjmotiv. 

Bara en tanke.
Vänligen,
Ulla

Svar från Coop Kundkontakt:

Hej
Det finns ingen baktanke i detta, smågrisar är inte ovanliga att använda till barnartiklar och det är som sagt endast på en storlek övriga storlekar har andra djur. Ingen ändring kommer att ske i dagsläget av det här trycket, som vi säkert har haft i 10 år, utan någon kommentar. Om din personal på dagis ,inte accepterar blöjan, kan vi tyvärr inte göra så mycket åt utan endast beklaga. Det finns även andra blöjor på marknaden så då kanske de är lämpligare för dig att använda.
Vänligen
Coop Kundkontakt.




Jeez, säger jag. Vart är världjäveln på väg när kärringar som tant Ulla och överkänsliga gnällspikar som Patrik tas på allvar? Nu fick ju inte jag min vilja igenom, men hade jag varit muslim (gud förbjude, thank fuck I'm not) tror jag tamigfan de hade plockat bort grisarna från blöjsäckarna. För så sjukt politiskt korrekt är tydligen verkligheten.

7 comments:

Anja said...

Hahaha ORKA Ulla ORKA, som ungdomarna säger. Fy fabian vad rolig du är som lägger energi på att utreda detta. Stort. :-)

ch said...

Fan vad galen du är, de vill ju inte ens ha dig som kund, vad tyckte du att de skulle säga, ja, vi har satt dit grisar för att provocera muslimer, och du är knasig i huvet, he he

Ulla said...

Klart jag orkar, jag är tuff och stark. Men mest rolig!

Fast det förlorade ju lite poäng i att de inte ändrade något för min skull, att de inte ens vill sälja blöjjävlar till mig, det medger jag.

Men vad fan, det är säkert bara för att de är rassar för att jag inte är musse, eller hur, eller va.

bloggare på icedaniel.se said...

Väntar bara på att de rasistiska vitlökarna byter namn !

Ulla said...

Och de gula lökarna, för fan! Gulingar, som jag brukar kalla dem, usch så rassigt.

Och den där turkiska youghurten, som ju i själva verket har en grekisk gubbe på paketet, han måste bort, turkarna rasar! Säkert grekerna också.

Bort med allt, allt som kan väcka anstöt, dvs allt.

Själv har jag varit tvungen att färga håret för att jag mådde så dåligt över alla blondinskämt som slitit ut min själ.

ALLA mår dåligt.

Majisan said...

hahaha det var fan det roligaste jag läst på länge, go ulla go!

Per said...

Bra skrivet, Ulla! Själv är jag övertygad om att Patrik Lundberg bara har hittat på alla de där historierna om hur folk beter sig rasistiskt mot honom. Läs den här artikeln, som ifrågasätter Lundbergs trovärdighet ganska rejält:

http://adacta.motpol.nu/?p=410