Saturday, September 24, 2011

Eu sou brasileira

Nu du. Resan är bokad. Långvintern ska få sig en käftsmäll, i och med det att jag tar mig en sommarmånad i 40-gradiga Brasilien. Gött, grillat mos.

På morgonen drar vi på långkallingar, täckjackor och halsdukar för uppställning på Kastrup Airport. Där under lurar bermundasshorts, linnen och havainas - för när vi stiger av i Guarulhos är det högsommar.

Kanske väntar en kokosnöt med sugrör på mig, en nypallad papaya, varför inte en iskall cerveza, det är ju semester after all.

Annars hade man ju kunnat bli deppig på kuppen nu när man vet att det lackar mot jul, att det blir mörkare och mörkare, att snön kommer att lysa vit på takhelvetet etc and so weiter. Dock ej för tant. Not this time. Här vankas poolparty och den svettige brassetomten med skägget klistrat i det solstekta gubbansiktet. Och Svenne Banan sitter kvar i Sverige med sitt skägg i brevlådan.

Satan i gatan, vad spännande.

4 comments:

ch said...

när?

Maria said...

Lyxkärring, snart går du om mig i tid i sydamerika! Hur går det med din portuges?

Milena said...

Prepare o shorts e as havaianas porque o sol aqui já está quente e o calor já está de derreter!!

Ulla said...

eu falo muito bem portuges...sim! agora vai!

kan ju inte säga exakt när, då kanske du rånar mitt hus. fast jag har inget värde, jag tar ju med mig Guran, iPaden o alla telefonerna.