Sunday, May 15, 2011

Värsta schlagerfesten

Med tjocka släkten och grannarna. Det var sjukt exalterande, jag både dansade och sjöng så ogenerat att en rimlig slutsats vore att anta att jag var rejält på lyset. Men icke då.

Under den kolhydratsfest jag bjöd in till lyckades jag som en sann paleo-mästare undvika de flesta. Kalla det köttfestival om du vill, för det är vad jag ägnar mig åt. Visst, jag kunde inte låta bli att smaka en halva av mammas bakelse, men det är för att mello-bakelser är en uråldrig och synnerligen viktig tradition i vår familj. Att inte vara med på den vore skamligt och väldigt ohammarlundskt. Däremot chippa, Ahlgrens bilar, läsk, ballerinakex - allt det lyckades jag neka mig själv. När jag blev riktigt sugen tryckte jag i mig en näve rucola, för sån är jag.

Själva musikfestivalen då? Jo den var het och alla låtar betygsattes av samtliga festdeltagare på Kalles dator. 6:a, 7:a, 8:a - de höga betygen flödade, här sparas inte på krut.

Märkligt att ESC har ett så töntigt rykte nu för tiden. När jag växte upp var mellis det coolaste som fanns på tapeten. Nu - not so much. Nu är det mer att folk skryter om att de INTE ska titta (på skiten). Lite samma attityd som verkar ha drabbat Idol. Åh nej, tittar du på det där tramset, kan folk utbrista. Skulle man då avslöja att man ställer till med världens party med bankettkänsla, tio små lättöl på fat, tiotalet gäster som lever sig in och på allvar sätter betyg på alla deltagare - ja då hade man nog kunnat få pris som Sveriges mest pinsamma ost.

Men skit du i det, för vi har iallafall roligt själva och det är alltid viktigast. Och Sverige vann nästan, trots att vi inte alls på något sätt bidragit med bästa låten, och som storsvensk hejade vi så klart på oss. Och så höga poäng till alla negrer och muslimer så att ingen kunde anklaga oss för att vara rasister. Man gör alltid så.

I Azerbajdzjan är 99% mussar. Azerbajdzjan ligger i Asien. Den Azerbajdzjanska sångerskan sjöng rätt falskt. Men hon hade kort kjol, blont hår och fladdrande pattar. Och det var politiskt korrekt att Azerbajdzjan vann.

Så här kan det se ut när ett gäng entusiaster ur mitt gäng glor på teven. Det är allvar. Man brukar allvar.


5 comments:

Lina said...

Du, det ser ut som om ni har skitkul! Jag har hört rykten om att du funderar på London i augusti, är det sant? Köss

Ulla said...

Ja det vill jag! Bank holiday eller? Tänker jag. Men det är ju så länge dit, jag är ju så sugen!

Anja said...

Ska du dit med hela lilla familjen? Jag vill också och vi har pratat om att åka alla fyra, men jag vet inte... Bökigt med vagnen på flyg och i stan, eller?

Ulla said...

Hej det är väl inte alls så bökigt med vagn? Fast jag snackar nog om att åka själv så jag kan leka ungdom. Eller snackar du om en gruppresa för åtta???

Anja said...

Nja jag vet inte. Jag har ju ett bihang tills jag slutar amma och det har jag inte gjort i augusti. Tar jag med en måste väl alla med. Kan ju bli en dyr historia... Sugen är jag. Har jag varit sen vulkanfadäsen!