Wednesday, May 04, 2011

I'm taking a ride with my best Carl

På körskolan idag. Handledarkurs. Det var min bror och jag, samt 10 förälder-barn-kombos där den ena var drygt 40 och den andra strax under 20. Vi stack mao ut lite genom att vara ett radarpar i 35-årsåldern. Kursinnehållet var väl inte helt spännande, och något som hade kunnat klarats av på en halvtimme tog tre timmar. Men strunt i det. Nu är jag på g. Första steget taget, första avgiften erlagd. Nu är det snart bara att sätta sig i bilen och tuta och köra.

Förutom att jag är dödsskraj för att sätta mig bakom en ratt. För rondeller som i själva verket heter cirkulationsplatser. För motorvägar, för fart, för andra bilister, för cyklister, för mig själv, för att köra in eller ut ur garaget, för att gasa, koppla, bromsa. Jag är fan rädd för att tanka, bilen kan väl explodera?

Men det är alltså alla dessa rädslor jag nu ska övervinna. Med hjälp av min nye handledare Kalle Balle Iggaskalle, lugn som en filifjonk, pedagogisk som en dagisfröken, tålmodig som en trillingnöt.

För jag är väl inte sämre än snittsepet. Det finns så många dårar ute på vägarna att det väl måste finnas plats för mig med?

Gasen, kopplingen, bromsen - vilken spak är vilken?

No comments: