Monday, May 23, 2011

Knull Knullsson Knull

Nej, det hade jag inte tänkt döpa mitt barn till.

Jag bara tänkte att hon kunde få samma efternamn som sin Englandsfödda syster. Halva Papais och hela mitt. Snyggt ju. Inga konstigheter. Eller?

Men man får inte ha dubbelefternamn i Sverige, kommer inte på fråga. Isåfall får man ta det ena efternamnet som mellannamn. Så när Lovisa reggades i Sweden blev halva hennes efternamn ett mellannamn. Strunt the same, tänkte vi, det blir ju samma ordning på passen (det brasilianska och det svenska) iallafall.

Att registrera svenskfödda Isabella med samma mellannamn-efternamn-kombo verkar dock inte lika lekande lätt. Hon får inte heta det brasilianska efternamnet utan "dos". Vi har fått avslag på vår begäran om mellannamn av en rättskaffens kvinna på Skattemyndigheten. För så säger Namnlagen.

Mossigare lag kan man ju försöka sig på att hitta. Sverige- så jävla invandrarsugna på pappret jämt, men inte fan kan vi anpassa regler efter hur man bär sig åt i andra länder, ens om de andra länderna har smidigare och mer logiska regler. Hur gör spanjorerna med alla sina efternamn, om de nu skulle vara så urbota korkade att de flyttade till cp-Sverige och födde barn? Vi vill ju bara något så enkelt som att våra barn ska ha samma efternamn. Är det svårt? Är det en orimlig begäran?

Jag brukar försvara Svärje när utlänningar i min närhet gör påhopp och klagar. Nu, not so much. Överklaga är vad jag ska göra. Trött är vad jag blir. Trött och förbannad.

No comments: