Saturday, May 07, 2011

Pussmaskin

Vad gör du när ditt barn har slagit sig? Antagligen blåser du på den skadade kroppsdelen, kanske säger du något i stil med "mamma blåsa", och vips är det onda borta.

Här är vi lite mer exotiska än så. Här ska det nämligen på brasilianskt vis pussas på skadan. "Kan du pussa", ber Lovisa när hon gjort sig illa. Innan jag fattade att hon lärt sig the brazilian way tyckte jag det var lite märkligt. Udda men gulligt. Ska man liksom pussa på ett köttigt sår? Kommer det inte bakterier med pussen? Om man är öm nånstans vill man väl undvika all form av beröring? Var fick du det ifrån, lilla Lolo?

Från Papai så klart. Pussen är fjäderlätt och läker alla sår. Så nu pussar alla istället för att blåsa, för det är sådär härligt osvenskt som ju jag älskar när det är.

Puss puss.

3 comments:

Anja said...

Är det brasilianskt? Det gör vi nämligen här också. Öland är nog också lite exotiskt... ;-)

Ulla said...

Jaså minsann, men Öland är nog allt också lite härligt osvenskt då. Eller så pussar folk överallt numera, när jag var liten blåste man, men jag är ju lastis, född på 70-talet! I Brasilien har de däremot pussats sedan urminnes tider. Um beijo.

Anja said...

Ja jag fick både blås och puss när jag var liten, så det kör vi på här också... Ingen har mått dåligt av lite pussar!