Thursday, August 11, 2011

Vi ses lagom till Jesu födelsedag igen

Tre brasilianska veckor har nu avverkats. Med ett intensivt körschema, kan man tycka. Iallafall om man har två små barn som ska ätas, bytas, borstas, tvagas, nattas. Det hinns knappt med. Och blogga, det kan man bara drömma om. Jag ber om djursex.

Vad har vi gjort med våra liv? På pappret - inte mycket. Vi har varit i storstadsmetropolen Helsingborg ett par gånger. Käkat på samma ställe vid hamnen, för vegopajen var bra tyckte de som åt den. Jag hade ingen anledning att klaga på steaksandwichen heller. Tagit båten till Helsingör, en sovstad skulle det visa sig. Det var i stort sett bara vi där denna måndagseftermiddag. Men glass fick vi. Dansk serverad av araber, med piskefödeboll, precis som det ska va. Kläppt en pizza på Vespa i Västra Hamnen. Besökt en och annan engelsk pub i Lund. Jag har till och med varit så ful att jag hällt i mig en pint. Liquid bread, liksom. Vad tänkte jag på. Spenderat många, många timmar på Stay At i Lund.

Mat är alltid ett hett tema. Godis, tjockglad och bullar som bonus. Har man blivit tjock på kuppen? Nja, jag tror inte det. Jag skippar middagen. Frukost och lunch räcker. Nog dallrar det lite extra om hängbuken, men vågen i sin tur står fortfarande och darrar runt 61-62. Det är bara att pressa lite nu de följande veckorna så ligger jag nog snyggt strax under 60 lagom till London och de pints som där ska hävas. Så ska en slipsten dras.

En jobbig grej under de brasilianska veckorna har varit att Lovisa blivit alldeles Mamma-tokig de luxe. Alltså hon hänger på mig och vrålar maaaaaammaaaaaa, som om världen höll på att gå under, som allt hängde på en mycket skör tråd. Fast allt som hade hänt var att de kära besökarna som inte förstår vad hon säger var sugna på att leka med henne, fast på portugisiska. Jag har löst det vissa dagar genom att inte vara med på dagens aktivitet. Och under dessa tillfällen har jag fått rapporter om att alla har haft det trevligt och Lovisa varit gnällfri. Så kan det gå när mamma är bäst. Som hon sa, för att citera Nils Karlsson Pyssling, som vi för övrigt tittar på minst två gånger om dagen, bland annat just nu: "Mamma, du är det bästa som hänt mig" (fast han sa så klart inte Mamma, han sa Bertil).

Nu återgår vi till den sköna vardagen, i vår nya snygga soffa. Jag har helt tagit efter min idol, hon den snygga Peltokungen, och valt en EXAKT likadan soffa som hon har. Samma färg, samma kuddar, samma fotpall. Fy farao vad läckert, vilken excellent smak hon har. Och jag med. Du blir väl inte sur för att jag härmas, Pelto? Du kan komma och sitta in den, du kan till och med rulla ut den och ligga i den lite. Precis som hemma.

Förresten, mamma Eva ska ligga in den snart, för vi ska sitta i den likadana soffan på Lundavägen i Malmö, på partaj, för det har vi minsann blivit bjudna på. Flott arr!

Men först - Bjallan Bus kommer på besök nästa vecka, hela fina familjen. Sedan Lilla Anna och långa farbrorn, de har nåt i magen! Och därefter flyger jag till London för att se om allt står kvar där det ska, om samma punkare hänger i baren, samma pints flödar i rören. Fy fan vad mycket ball jag har i mitt liv. Mitt liv är underbart, som Jaana Magnusson brukar säga när hon vaknar upp i sitt festivaltält. Älskar't.

3 comments:

Pelto said...

Klart jag inte blir sur, jag blir så jävla smickrad och lycklig! Du och jag Ullasnygg. Du och jag.

Anja said...

Flottast kära du: tre nya blogginlägg och en uppsjö av bilder. Nu har jag fått mitt så det räcker för idag. Taximocka! Var tvungen att starta ett twitterkonto igen så att jag kan följa MIN!

Elsa har börjat längta till nästa vecka också och sin fina kompis. Vi kräver inga utflykter. Strosa i Lund. En möjlig dag i Malmö - en liten en vill åka tåg säger hon... Och så din mammas utlovade fika! :-)

Ulla said...

Sugen är mitt mellannamn! Vi får väl hålla i hatten o invänta väderleksrapport, sedan ta aktivitet efter det. Malmö Folkets Park el Festival är ju ballt! O mammas bak luktar så gott, dit ska vi, mums! kom nu!!!