Friday, August 26, 2011

En van resenär

Reser med minimalt bagage, checkar in online och går direkt till säkerhetskontrollen utan att passera gå. Allt man behöver finns ju i London, det vet en van resenär. I min väska finns bara lite smink och linser, snask till värdinnan och snus till partyt. Man har väl vart med förr.

Varför köa till gaten, det första man gör, även långt innan den har öppnat, när det finns bekväma bänkar i närheten med god uppsikt? En van resenär ansluter till kön först när bara tre individer återstår av kön och går på sist.

Den bereste sätter sig inte på första bästa säte och börjar pula i de sk overhead lockers så att ingen kan passera i gången. Nej, den rutinerade går så långt bak i planet som möjligt och pular bara om utrymme finnes.

Den välplanerande soloresanden har med sig något trevligt att läsa på planet, så att man slipper sitta och mala ett innehållslöst In Flight Magazine eller repetera Safety On Board med sig själv även efter flygvärdinnornas show. (Här får jag motvilligt erkänna att jag failade, böckerna på Kastrup Airport var så osannolikt överpriserade och tråkiga).

När man kommer fram till säkerhetskontrollen har man redan jackan av, boardingpass i näven och den över 100 ml drycken uppdrucken. För att spara tid för samtliga inblandade, det säger sig självt.

Dessutom tyckte jag att säkerhetskontrollgubben klappade lite väl nära mitt sköte och tallade mig onödigt mycket i brödregionen. Det anstår sannerligen inte en van resenär!

No comments: