Sunday, May 03, 2009

Lilla Pippi Halvlång


Vi hittade Pippi Långstrump-böcker på portugisiska i den stora bokhandeln på Paulista Avenue. Något för Lilla att bita i om några år. Själv kan jag ju skryta med att jag minsann läste Astrid Lindgren vid 4 års ålder, det kan dom som var med intyga. Visst gjorde jag, mamma?

Man kan visserligen reagera på hur fult den brasilianska tecknaren har ritat Pippi. Så ser hon väl för fan inte ut? Tanig, seriefigursaktig och jävlig. Till och med värre än den amerikanska varianten som skapades för ett tiotal år sedan. Ilon Wikland - the real shit - ramaskriar, hon är den som vet var skåpet ska stå och hur Pippi ska målas.

Och så heter hon Pippi Meialonga - Pippi Halvlång om min översättningsmaskin fungerar som den ska, vad fick dom det ifrån?

Annars alla rätt och gött för de brasilianska barnen att få nöjet att bekanta sig med denna starka snygga dam. Annars har dom en motsvarande figur här som heter Monica, hon är också stark och häftig, fast finns bara som seriefigur.

Här kommer Pippi Långstrump - ledmotivet från Pippis värld - sjungs som alla vet gärna med order Lilla om och om igen för att trösta Lilla - funkar fortfarande. Den eller "När Mamma Var Liten" från Emil, eller hemmasnickrade "Snickelisnack dumsnack, vem är det som är tokig, knackelibang på dörren, vem är det som är tokig" - dessa är Lovisas favoritbitar, för det har jag bestämt.

6 comments:

evamamma said...

Du har väl inte glömt "bimbambulla krossat kex" (morfar Lennart) Upprepas i oändlighet, funkar alltid

mamma said...

Madicken och Lisabet var det! Lästes med stor möda och framgång 1980!

Anonymous said...

meia = socka/strumpa

Anonym hjälpare

Ulla said...

Nu sa jag bimbambulla krossat kex, hihi sa lilla. Men jag minns den inte...vikken sopa. Pilutta dej.

Tack för den little helper, det gör ju det hela mer logiskt.

Anna said...

Jag avskyr de där illustrationerna. Har sett dem i England också dock så jag vet inte vilka illustratörer man ska skylla på...

Ulla said...

Dom som ritar fult skyller vi på! Ajabaja. Bambambulla.