Thursday, February 19, 2009

Moan about men

Jag tittar mycket på daytime television. För mycket, skulle säkert någon hävda. Men det finns inte mycket annat man kan göra när man har en krumbuktande hungrig unge i knäet. Människan sover ju så länge på nätterna (8-10 timmar) att hon knappt sover alls om dagarna. Vaknar man tidigt tittar man först på GMTV, sedan underbara Jeremy Kyle med alla gravida alkis-chavs som knarkar, ljuger, bedrar och har 4 barn med 3 olika fädrar vid 17 år sålder, sedan This Morning och slutligen Loose Women. Någonstans här brukar jag tröttna och stänga av. Här sitter en kvartett medelålders kvinnor och uppträder som typiska medelålders kvinnor liksom levande parodier på sig själva. Det var väl just dessa låglandskossor som tipsade om websidan Moan about men.

Ladies, have you ever wished there was a place where you could let of steam about your partner? Well now a new website has been set up to give you a chance to have a good old moan...

Johodutack, klyschorna haglar. Så här är det. För alla. Här en liten summering av vad kvinnor gnäller om.

Män fäller inte ner toalettsitsen (detta är för jävligt). Inga män vill binda sig (alla kvinnor däremot går och väntar på att mannen ska fria hela vägen från första daten). Män ser inte när kvinnor ansträngt sig och gjort sig fina med kläder och smink (och alla kvinnor spenderar timmar i badrummet innan de går på fest, till skillnad från män som alltid är klara på 5 minuter ). Undantaget är när män bajsar - alla män vilskiter, alla män är långbajsare. Män fiser, det gör aldrig kvinnor. Och kliar sig i skrevet, hela tiden. Man måste be män att hjälpa till med hushållsarbete och barnomsorg. De slänger sina skitiga strumpor överallt. Och männen går ut och super medan vi kvinnor sitter hemma med barnen. Alltid glömmer de bort bröllopsdagen och inte får man någon uppvaktning på Valentine's day i den storskalighet man skulle kunna förvänt sig. Och så är de besatta av sport, jämt ska det vara fotboll, rugby, cricket. Eller dataspel. De är som småpojkar, vill aldrig växa upp - byter sin mamma mot en fru som på sikt också blir hans mamma.

Är det bara jag som har en normal man, är det bara jag som är normal? Jag skiter i toalettsitsens fällningsläge. Jag är bunden, det var inte svårt att bli bunden (det krävdes bara kärlek). Min man ser när jag är snygg (till vardags är jag dock normalt ful), det är när jag har mina s.k. "snygg-machines" i ögonen, aka kontaktlinser. Min man tar längre tid i badrummet än vad jag gör. Alla läser på toaletten. Bara jag fiser. Ingen lider av särskilt anmärkningsvärd skrevklåda. Ingen gör mer än nödvändigt av hushållsarbete, jag lagar mat och diskar ibland (det mår jag inte dåligt av, jag har ju inget jobb), ingen städar. Alla tycker det känns viktigt att ta hand om Lilla, mata henne, byta hennes blöjor och underhålla henne. Alla slänger skitiga strumpor, men ja särskilt han (1 gnällpoäng för det). JAG går ut och super 1-2 gånger i veckan, han jobbar 3 kvällar i veckan utan att supa, cirka en gång i månaden går vi ut i grupp och super. Vi har inte haft någon bröllopsdag att fira ännu, Valentindagen är blaha blaha, det tycker alla intelligenta. Sport skiter vi rätt duktigt i, till och med fotboll känns ganska ointressant nuförtiden. Och ja, ibland känner jag att jag är en WoW-widow, dvs jag har en man som helst vill spela World of warcraft varje dag, men det är väldigt lätt att vara söt och fin fru och få honom att sluta (men 1 gnällpoäng till då).

Men summa summarum verkar jag ha det jävligt bra, för jag har inte gift mig med en cp-skadad chavgubbe med ölmage, fotbollshuligantendenser och noll koll. Så lätt var det.

Det är nästan så jag hellre skulle logga in på motsvarigheten moanaboutwomen.co.uk istället för att ge en känga till dessa kvinnor, men där finner jag så klart att männen är precis lika klyschiga och uppfyllda av fördomsfullt sexistiskt stereotypiskt gnäll om sina kärringar.

1 comment:

Svenny said...

Fy fan va jag hatar sant! Det ar kvinnorna jag hatar, ja! Kvinnor som ojar och gullar OM deras man lyfter ett finger. Asch, man far vad man forvantar sig, sager jag!