Monday, February 23, 2009

Londonsvennar

Fy fan för Londonsvenskar.com, detta forum för Lasse och hans kompisar vars största idol torde vara Kaj på Svenska Kyrkan på Harcourt Street. Och så den där genomtöntiga svenska puben på samma gata, som egentligen är engelsk, men som med tanke på närheten till de svenska ungdomarna på Kyrkan har profilerat sig som en svenskpub. En femma tar de i inträde när det vankas Melodifestival eller Ishockey. En femma! Och i femman ingår då en flaska Kopparbergs. För en femma! 

En gång var jag där på en stand-up comedy-kväll. I samband med detta evanemang blev jag portad av ägarens dotter för att jag "fladdrat med ögonfransarna" mot hennes svenske pojkvän som jobbade i baren. Ha. Allt jag gjort var ju att bjuda in till efterfest på Svenska Kyrkan med nattvardsvin (Jesu blod) efter att Kaj gått och knytit sig i sin snarkofag. Jag har iallafall inte varit där sedan dess. Vi såg ju däremot fotbollsmatch på den andra kyrkan, det var Sjömanskyrkan det, och det var VM 2002 och klockan var sju på morgonen, alla var trötta och kinkiga, matchen gick nog inte så bra heller. Plötsligt försvinner bilden från storskärmen, varpå någon naturligtvis, trots att vi är i kyrkan, utbrister HELVETE. Tror du inte det sitter en kristet from kärring på en stol och vänder sitt bullrunda ansikte mot den som svurit: Vet du hur varmt det är där?

Johodutack, där har du den kristna mentaliteten och humorn i ett nötskal. Fy fan.

Och där är Londonsvenne på sitt forum och undrar var man kan köpa lakrits och hur man rattar in svensk tv, han håller den blågula fanan högt, tipsar om var man kan köpa riktig jäst till bullarna. Hur man skickar 30kgs övervikt hem till Sverige. Jag tänkte mer 300kg, det var vad jag letade efter, eller ca 200sqFt, men självklart hade jag kommit till fel forum. Londonsvenskar stannar ju bara i cirka 6 månader på sin tjejlump, jag hade glömt det. Och Leicester Square-clubbande Starbucks-barristor shoppar för många skor och fikar på Scandinavian Kitchen. Det var nog fel forum för mig. Men jag hittade det här inlägget, det var behållningen och det var fan roligt:

Hej 
Det är så att jag ska börja plugga i här i oktober och jag har fått en uppgift att göra tills skolstarten. Uppgiften går ut på att vi ska göra researcha en viss målgrupp. Min målgrupp är, ock nu direkt översätter jag, "framgångsrika unga svarta män som vill att du ska veta om det. Älskar Evisu/guld/grime och motorcyklar". 
Ska ta reda på så mycket jag kan om dem, men jag vet inte riktigt vart eller hur jag ska börja. Är det nån som har några tips? Vart kan de tänkas bo? Vad gillar de? Vad jobbar de med? Vad har de för bakgrund? Vart går de ut? Vad gör de på fritiden? Vad heter de? Vad äter de? Vad dricker de? Vad som helst, allt kan vara till nytta!

Ja, vad gööör negrerna på fritiden? Och vad äter dom? Bananer va. Var bor dom? I en bur på zoo va. Vad heter dom? Ja vad fan heter dom.

Det var nog den sjukaste skoluppgiften jag sett, och inte liiite rasistisk i undertonen.

Signaturen Duke of Camden svarar: Läge att leta inom musikindustrin eller inom sporten kanske?

Ja, där finns dom va, negrerna! Sök på R'nB va. Eller RAP. Hip Hop. Hihi.

Varje dag får jag lära mig nåt nytt, av ett barn. Som Dan Tillberg sa i schlagern A-B-C-D anno 1986.

3 comments:

Anonymous said...

Håll i hatten kvinna! Bilderna kommer att komma, jag har t o m redan sparat dem i min blogg-folder, men det tog sån vansinnig tid att ladda upp igårkväll att jag gav upp.

Men de ska garanterat upp, alla ska minsann få se att den där lille är snyggast!

Vad trevligt att du tyckte att min bilder var fina. Det tyckte jag med. De betyder väldigt mycket för mig...

Puss

Anonymous said...

Var det Stene? Jag bara kanner att det maste varit Stene...

Ulla said...

Nej man kunde hoppas att det var Stene, men tyvärr var det nog en vi inte kände. Men det kunde lika gärna ha vart Stene!