Friday, February 27, 2009

Engelsk vs Svensk humor

Jag gillar INTE klassisk brittisk humor. Den är ofta sexistiskt pinsam och med billiga skämt och ordlekar, tokroliga situationer som inte alls är särskilt lustiga. Program som "4 pints of lager and a packet of crisps" är ett lysande exempel på riktigt kass engelsk humor. Fy fan. Black Adder och Fawlty Towers och Monthy Pyton ska man gilla, men jag tycker det är trååååkigt (förlåt). Rolig engelsk humor är ju däremot The Office, Extras och Little Britain. Och så Peep Show. Det är skoj. Det kan man kolla på här om man är sugis: Peep Show.

Svensk humor kan också vara fruktansvärt tråkig och pinsam. Svensson, Svensson är ett sådant exempel. Vardagshumor med klyschiga familjesituationer - inte alls kul. Eller än värre buskis med Stefan och Krister - fy fan vad jag hatar Stefan och Krister. Sepe-skadade astrista bajskorvar, är vad dom är. Sedan SKA man gilla Hipp Hipp, men det gör inte jag, jag tycker det är pinsamt att titta på Hipp Hipp, usch. Roligt på svenska är ju så klart Killinggänget, Nile City, lite Lorry, taximocka och en välkammad utter. Och så Mia och Klara. Bra humor det. Och det visas på SVT Play, asbra: Mia och Klara.

Rolig!

No comments: