Monday, February 09, 2009

Tyst, jag ser på TV - Alla talar svenska

Jag försöker bekanta mig lite med svensk television, nu när jag snart ska bli svensk igen. Så jag kan deltaga i fikapaussnacket. Eller snackar man BARA om inredning kanske? Vad vet jag, men lite TV har ingen dött av. 

Jag har alltså nu kollat runt lite på SVTs hemsida som har ett ganska omfattande utbud. Varför jag inte tänkt på det tidigare kan man undra. Men, men. Det är ju inte precis att dom visar Hollyoaks och Jeremy Kyle i vilket fall.

De nya humorprinsessorna heter Mia & Klara, och dom är ganska skojiga (fast dom gör mig ledsen att det inte var JAG själv som fick arslet ur och gjorde TV-komedi, jag är ju minst lika rolig), särskilt en uberskånsk kärring på vårdhemmet skrattade jag högt och igenkännande åt. 

Carola har firat 25 bast som artist, och hennes pannhy är lenare än någonsin. Det var för övrigt något jag tänkte på hos alla de tv-personligheter jag inte sett på minst 8 år. Botox. Cissi Elwin såg yngre ut än hon gjorde år 2000. Pernilla W var fan (skratt)rynkigare än hon är idag redan 1986. 

Bara Jan-Öjwind Swahn hade åldrats med värdighet, och bär fortfarande de där bisarra dubbelglasögonen som jag alltid har undrat över. Och varför sa man "Jan-Öjwind Swahn äter banan", vad var det för kul med det, mer än att det ju rimmar?

Ah, nu tittar jag på Plus med Sverker Olofsson. Han är norrlänning, har brunrutig skjorta och omoderna glasögon. Han är sig precis lik, ful som stryk och säkert slänger han ett dåligt erbjudande i sin soptunna som slukläm i programmet - fy fan vad tryggt. 

3 comments:

Svenny said...

Meh! Det gor jag ju med! Glor pa SVT! (Ja, varfor gor man det nar det finns engelsk TV?) Nu leker vi snart. Nasta vecka, va?

Ulla said...

Ja DÅ leker vi, hurra!

Anonymous said...

Det där med att han kommer väl från historien om den svagsynte mannen som sitter och tittar på TV och ropar till hustrun: -- Kom! Dom visar samlag på TV!!!
Hustrun kommer in i TV-rummet och säger:
--Men det är ju bara Jan-Övind Swahn som äter en banan!