Monday, October 10, 2011

Poker i Torson, Nationalekonomi....och Alfapetragg

Min bror har figurerat i pressen: En spelare räknar alltid med oddsen. Pokerspelaren som flyttade till Turning Torso, som är typ coolast i hela världen.

Och likaså min syster, Nationalekonomen, experten som uttalade sig i DN Näringsliv om biobränslen. Ingen fattade ett skit vad hon snackade om, iallafall inte jag, men aj vad impade vi var. Hon har även skrivit en bok. Om jordbruk, tror jag. Sjukt kunnig.

Och vilka stolta föräldrar!

Men så har vi det svarta fåret. Lillasyster the yster som bara tramsar och fanimej kärnar smör i ostystaren. Har väl som bäst figurerat på en gruppbild i tidningen Arbetet någon gång på 80-talet, när min klass på Mårtenskolan vann en "Stoppa Sabbet"-kampanj (det var inte ens jag som lämnade in det vinnande bidraget).

Tills nu då. När min högskoleexamen (nåja) äntligen kommer till användning och jag också får uttala mig såsom den simpla skojare till expert jag är. Wordfeudraggningsexpert. Det är jag och en "Dejtingcoach" som får komma till tals. Mest jag, för jag säger ju de mest klockrena saker.

Facinerande att det är så man bygger upp en artikel i ett av Sveriges främsta nyhetsorgan, för det måste ju SVT sägas vara. Man googlar fram en donna med skojblogg och ber henne uttala sig såsom den självutnämnda expert hon är. Snyggt draget i slipstenen, tycker jag själv och får småhybris.

Nu är du väl stolt över mig också, mamma?

2 comments:

Anja said...

något ska man väl få för att man är en ordkåt språkpolis. :-) HURRA!

fiskekonomen said...

imponerande, oerhört kunnigt