Monday, March 09, 2009

Ulrika ger inkontinensen ett ansikte

Det var ju olustigt att min namne gav ansikte åt något så osexigt som inkontinens. Efter fyra graviditeter träder Ulrika fram som inkontinent. Det är säkert fint av henne att ta upp den här problematiken som tydligen många kvinnor lider av i tysthet. Pinsamt och tabu. Ulrika har dock  lösningen: Pilates. I morse var hon med på "This Morning" och snackade om sin kissblåsa, sitt skratt och sina hostningar med Philip och Ferne. Det som var mest bisarrt med detta framträdande var när de båda kvinnorna, Ferne och Ulrika, igenkännande snackade om 6-veckorskontrollen, den som alla kvinnor genomgår 6 veckor efter att de fött barn för att kolla att allt står rätt till.
"Ja", säger Ferne, "och så stoppar doktorn upp handen i underlivet på en och ber en knipa om den, för att kolla musklerna liksom".
Ulrika nickar instämmande.

Vabeva? Stoppa upp handen? Läkare som fistar sina patienter? Slidor stora nog för knytnävar?

På min egen 6-veckorskontroll skedde ingen sådan fisting iallafall. Doktorn klämde lite på magen och frågade om jag var deprimerad. Det sa jag att jag inte var (men då ljög jag kanske lite). Och sedan var det bra med det.

No comments: