Saturday, March 14, 2009

Saker som skrämmer mig med Brasilien

Jag ska snart tillbringa 2.5 månader i Brasilien. Detta är naturligtvis sjukt spännande. Men det finns en del saker jag tror jag kommer ha svårt att hantera:

Att man inte får spola ner pappret i toaletterna
Bredvid toalettstolen i alla hem står en skräpkorg där man ska slänga sitt använda toalettpapper, rören är nämligen för trånga och det blir stopp om man spolar ner toapappret. En korg full med allas bajspapper alltså, fy fan vad obehagligt.

Att man inte får göra abort
Nu hade jag inte tänkt mig någon dylik själv under mina 2.5 månader i landet, men principen att man inte har rätt att abortera ett foster om man av olika skäl känner för det är skrämmande och beror naturligtvis på att landet i grund och botten vilar på katolska cp-grunder.

Att slumbefolkningen ska vara som i City of God/Men
Dels för att det är otäckt om man skulle hamna i närheten av dessa fevelas och dels för att det är ett tecken på att det brasilianska samhället är sjukt orättvist uppdelat och att originalbefolkningen har fått stå åt sidan för de europeiska kolonisatörerna.

Kackerlackor stora som marsvin
Ja, det sägs att dessa skadeinsekter är av en helt annan kaliber over there. Och inte bara dom, utan spindlar, myror, ormar, you name it är också överdimensionerade och därtill giftiga. Fy fan.

Fast mest ska det bli intressant och framförallt fantastiskt lyxigt att ingen behöver jobba under denna tid - bara leka, bara vila.

No comments: