Friday, March 06, 2009

Slanket

Jag är smått tveksam till denna produkt - en blanket utrustad med sleeves - som Svenny lovprisar. Det är alltså en filt med ärmar, för det räcker ju inte att svepa in sig i en vanlig filt. Denna produkt kommer sig naturligtvis av att det i England i princip inte finns centralvärme och att fönstren i de flesta hem är enkelglasade. Så på vintern sitter dom och huttrar med sina fristående element från Argos påslagna på full patte. Men det räcker inte, man behöver även en filt om kroppen. Men inte ens det är nog, nu har en snillrik student kommit på att om filten har ärmar blir det ännu varmare och mysigare - långa fladdriga ärmar som lämnar händerna fria att pula med vad man önskar - zappa, bläddra bok, runka. The Slanket.

Vad jag främst vänder mig mot är hur osedvanligt osexig produkten är. Här illustrerat av en leende bögman på läderpaj insvept i kornblå slanket. Fy fan! Enligt samma princip som det är sjukt oattraktivt och tragiskt med folk som går klädda i innetofflor och mysbyxor, platta skor till festblåsan eller fulmössan med öronlappar - bara för att det ju är så skönt. Skönt! Men vad löjlig man ser ut när man ligger där i sin filt med ärmar, som en katolsk cape dräperad över sin lekamen. Det spelar liksom ingen roll om man är tjock och sladdrig i hullet, det döljs ju av din slanket. Du behöver inte ens oroa dig för hur du ska få av den när det är dags att ligga, för det är väl ingen risk att någon vill ligga med dig när du ligger insvept i detta kyskhetsbälte de luxe.

Och så priset - hutlösa 30 pund. Bara för att filten har ärmar. På IKEA får du snygga fleece-filten Polarvide för £2,53. Jag har 4 stycken. Utan ärmar.

Allt blir väl mycket roligare om man är snygg - eller har jag fel?

2 comments:

Svenny said...

Meh! Fan va bra nar man liksom vill ga ivag med filten, som jag ofta gor. Sjalv gar jag omkring i tofflor (slippers) och mysbyxor hela tiden. Inte for att det ar kallt utan for att det ar sa MYSIGT! I like! Va fan har hant med mig?

Anonymous said...

Jag måste säga att jag också är lite intresserad av denna finurliga uppfinnning.

Har nämligen haft problemet att när man ska sträcka sig efter nåt, så måste man ta sig ur filten och då blir det kallt!

Bring on the slanket!