Monday, January 30, 2012

Saker jag absolut inte vill bli när jag blir stor

Jag är lite konstig, därför börjar vi bakifrån. Helt enkelt genom uteslutningsmetoden ska vi komma fram till vad jag ska bli när jag blir stor.

Jag vill inte:

Ha ett jobb som innebär att man blir smutsig eller måste vistas utomhus.
Här försvinner många obehagliga arbeten såsom trädgårdsmästare, bilmekaniker, arkeolog, rörmokare, sophämtare, slaktare, skogshuggare, byggjobbare, snowboardinstruktör, bonde, hockeytränare och vaktmästare.

Ta hand om sjuka eller små människor/djur
Då kan vi stryka över alla vårdjobb, vetrinär, dagisfröken, särskolelärare, fritidspedagog, bonde (igen, jag vill absolut inte bli bonde), sjukgymnast.

Vara en person som folk uppfattar som störig, jobbig, i vägen
Alltså inte jobba som försäjare av något slag, telefonintervjuare, lapplisa, skvallerpressjournalist, paparazzifotograf, insamlare till välgörenhetsprojekt, politiker.

Och jag förstår inte:

Avancerad matematik
Ekonomiska teorier
Juridiska termer
Kemiska reaktioner
Programmeringsspråk

Och jag är inte intresserad av:
Naturen
Bilar eller andra fordon
Friskvård
Bajs

Och det här tycker jag är fullständig bullshit:
Astrologi
Akupunktur
Massage
Träning med maskiner
Regler som inte får ifrågasättas
Religion
Ockultism

Jag använder hellre hjärnan än kroppen. Förnuft hellre än känsla. Logik snarare än tro. Jag är mer kreativt sinnad än praktiskt. Jag har kanske tummen mitt i handen, men huvudet på skaft. Att uppfattas som rolig är viktigare än att bli tagen seriös. Jag gillar att vistas bland människor, inte nödvändigtvis för att jag tycker om dem men för att de är intressanta. Jag analyserar och ifrågasätter, invanda mönster och rutiner är vanligtvis inte de bästa. Regler är inte till för att följas. Jag är inte som alla andra, men heller inte särskilt ovanlig. Jag vet lite om mycket men inte mycket om något. Jag kan vara påhittig och oerhört verbal, men jag kan lika gärna sjunka ner i ett tourettesträsk och uppfattas som konstig. Jag har inget oändligt tålamod, men jag är snabb, effektiv och bestämd. Jag vet var skåpet ska stå, men vågar ofta inte visa det. Jag är velig, otuff och rädd. Jag har en vass tunga och ett jävla humör. Jag är bäst i världen, men sämst på att ta plats.

Så vad ska det bli av mig?

No comments: