Monday, January 30, 2012

Arbetsuppgifter som skulle passa mig jävligt bra, men som jag inte vet hur man ska få jobba med (kanske måste man ligga)

Vara den som hittar på produktnamn på IKEA
Skriva manus till humorprogram
Utveckla sällskapsspel
Driva ett café
Vara chef
Hitta på nya ord
Bestämma soundtrack till en film
Fungera som åsiktsmaskin i debattprogram
Religionskritiker
Sanningssägare
Formulera andra människors åsikter och känslor
Skapa stämning och locka till skratt
Fixa fester med lekar, teman
Ifrågasätta
Bestämma
Skriva bloggar och annan nonsens

10 comments:

ch said...

journalist skulle nog funka

ch said...

ligg med Jan Guilluo

Ulla said...

vilken bra idé, det gör jag

Rebecca said...

jag tycker du ska jobba med meeeedia. Antingen som copywriter/kreatör eller som projektledare. Då får man (faktiskt!) göra nästan precis allt det du listar här

Ulla said...

Ja, klart jag borde jobba med media och kommunikation! Då är det väl just den kursen jag ska slutföra som jag började på 1996, Medie- och kommunikationsvetenskap. Så en distanskurs i kreativt skrivande (inte så att jag behöver träning, höhö, men det ser bra ut på examenspappret) och en fräcka projektledarkurs. Sen är saken biff! Kan vi flytta till huvudstaden och skaffa coola jobb till slutet, hurra!

hakbor said...

Många av punkterna på din lista kommer du ha stor nytta av i din kommande karriär som standuppare. Tänk på att litet tourette bara bättrar på showen.
Och, det måste väl vara litet bättre att behöva ligga med Mårten Andersson än med Guillou.

Ulla said...

Om jag inte hade haft sådan svårt scenskräck hade ståupparträsket varit perfa. Ordvitseri, ordbajseri och underbältethumor är ju några av mina paradgrenar. Men jag får nog isåfall rikta in mig på att skriva manus till andra "humorister" isåfall, så slipper jag själv stå och spänna mig.

Ulla said...

Ska jag ligga med Babben Larsson, kanske?

Rebecca said...

så här får man väl inte säga men: är examen så himla viktigt? Eller det kanske du upplever när du söker jobb förstås. Själv tänker jag sällan på det när jag anställer.

I mediesvängen (ursäkta, det är min tourettes, jobba med meeeedia) är det ju möjligt att få jobb utan kurser på papper. Den bästa vägen in är praktikplats.

DET kan du iofs plugga. Praktik! Finns ju många som idag erbjuder praktikplatskurs på distans. Min senast anställda har gått den, och flera gamla klassisar. Du gör praktik under en termin, får in foten, får jobb.

(ursäkta för oombedda råd, detta engagerar mig så mycket)

Ulla said...

Som du säger, examen är mest viktigt på pappret. jag är ju redan duktig!

Det där med praktikplats är ju bra, du menar kanske den här: http://www.kau.se/utbildning/kurser/MKGA47

Problemet är ju då att det skulle vara obetalt arbete i 6 mån, och det funkar ju bara om min man tjänar bra (bättre). Dessutom måste jag isåfall ta 30HP till i MKV, vilket jag tänkte göra till hösten, finns som distans, snyggt!

Då kan jag isåfall finna en praktik nästa vår och DÅ har min man nog ett välbetalt jobb så han kan försörja oss, eller hur! Bra plan.

Jag älskar att du engagerar dig i detta, då blir jag glad! Det är ju därför jag skriver om'et!

Puss pårej