Sunday, January 29, 2012

"Man får inte ta kort här. Det handlar om copyright"

Så sa en vaktgubbe till en plåtande kärring som besökte muséet. Det var alltså inte jag som var kärringen i fråga, jag var smart och smidig med min kamerasmygning. Dessutom är jag väl ingen kärring? Bara ibland, men jag har slutat med det nu.

Det var kul att gå på konstgalleri! Det fanns ett par riktigt heta vax. Dardel, Matisse, Picasso, Braque, Paul Klee, Alexander Calder, Sigrid Hjertén (och nu namedroppar jag så pass att jag inte själv vet vilka de sista är). Det var väl i och för sig inte Picassos allra snyggaste verk, det kan man inte beskylla honom för. Och Matisse var nog full när han gjorde sin tavla. Men de två nedan var snygga. Sigrid Hjertén och Nils von Dardel. Och lilla Bella som sov sig igenom hela föreställningen, hade alls inget vett att uppskatta konstnärernas alster och smärta. För alla konstnärer är väl i psykisk obalans, det är väl så man blir en artist av rang, så man får något att säga? Alla mår dåligt, men även i helvetet finns det grader. Det kan man trösta sig med.

Den Döende Dandyn var så spektakulär att jag köpte med mig den hem i affischform. Känn smärtan!

Och personalen var inte ens särskilt fittig, bara lite småfittig när de sa till Lovisa att sluta pilla på konstverken på ett lite snörpigt och fittigt vis.


2 comments:

Unknown said...

Den Döende Dandyn (i affischform) hänger även hemma hos oss i Halmstad. Bra val med andra ord!

Ulla said...

Hos familjen Karlsson-Bladh? Ja, då måste det ju vara snyggt.