Sunday, January 29, 2012

Det faktum att jag inte kan höger och vänster är synnerligen genant för mig som gammal person

På körskolan. "Ta nästa vänster", säger Linus. Har jag gott om tid hinner jag tänka efter, kolla var jag har den osynliga klockan (armbandsur har jag inte burit sedan tidigt 90-tal) och därmed räkna ut vilket håll jag ska köra åt. Men i mer brådskande ärenden är jag pinsamt chanslös. Jag har helt enkelt ingen inbyggd kompass, jag kan inte känna vilket som är höger eller för den delen vänster.

Som idag när jag skulle agera kartläsare i bilen medelst min Google maps-app. Kartjäveln vände ju sig när jag vred telefjanten så att kartan skulle ligga samma som vägen. Jag var helt lost i limbo och fick småpanik. Inte för att det var så förfärligt illa att köra fel några kvarter, men för att jag blev så vansinnigt trött på min egen oförmåga.

Vad är detta, vad är det för sjukdom? Det måste ju finnas en bokstavskombination för detta, jag måste få en diagnos ställd. Det kan väl inte vara så enkelt att jag är dum i huvudet?

No comments: