Tuesday, January 03, 2012

Det bästa med Assis

3 dagar i Assis. What's my verdict?

Well, tydligen är staden ungefär lika stor som Lund till invånarantal, men den är hästlängder fulare, kopiöst mycket osnyggare. Typ Borås är nog en finare stad, fattaru. Allmänt nedgången och smutsig, inte en tjusig byggnad så långt iallafall mitt öga kunde nå. Stadens flottaste hotell, som vi så klart bodde på, var lätt nedgånget, de forna glansdagarna, jag tippar på en peak runt 1993, var över, ersätta med ett tunt lager solkighet. Bara utomhuspoolen kändes fortfarande lyxig.

Nej, den stora behållningen var inte staden i sig, var det ens någon som hade hoppats på det. Vinsten var så klart människorna som bebodde staden. Gulliga, vänliga, barnälskande brassar som bjöd frikostigt på välhängda stekar, banankaka från himmelriket (jag gissar på ett familjerecept som gått genom generationer, så spektakulär var den), korvar to die for, glass i stora lass.

Och ett alldeles fantastiskt ställe hittade jag faktiskt i Assis: Moster Leonors fruktträdgård. Med hönor i, och sniglar stora som ekorrar. Passionsfrukt, mango, papaya och avokado på de dignande träden. Underbart!
 Här plockar jag mango och avokado, fint va. Älskar't.

Här undersöker jag ett tomt snigelskal. Synnerligen intressant, tycks jag tycka. Och det tyckte jag.

Nu är jag alldeles trådig och jävlig mellan tänderna efter att ha gnagt direkt på en minimango jag blev störtsugen på. Inte ens tandtråd hjälpte helt, smällar man får ta som sugen.

No comments: