Thursday, November 03, 2011

Roxette Revival

Jag ska få gå på Roxette-konstjärt imorgon! Det trodde du inte va, att pensionärerna fortfarande håller igång, men det kan jag berätta att de gör. Världsturnén kommer nu till Skåne! Och jag känner hon som sminkar dem, jag har varit sambo med henne i Primrose Hill, därför går hon under beteckningen min ex-fru. En av de snyggaste jag haft.

Så nu kör jag hårt med Rosettens Greatest Hits här hemma på Sporifyen. Laddar liksom. Och fan vad bra de är! Jag vet att det får mig att framstå som 40+ när jag säger så, men jag står för det. Deras nya material vet jag inget om och hade inte tänkt sätta mig in i förrän de körs live på Malmö Arena (kanske att jag tar kissepaus då, om de är bajsiga), men de gamla dängorna, de är fan golden olden. It must have been love, Spending my time, ett gammalt spår från Look Sharp LP:n vid namn Paint - jag får tamigibrasan rysningar! Look Sharp! var för övrigt en av mina första LP-plattor, näst efter Madonnas Like a virgin och Pernillas Pure Dynamite. Classic.

När jag växte upp lyssnade vi bara på hits. Jag och min bror. Var det en hit, ja då var det bra. Roxette hade många hits. Vi tyckte de var skitbra. Bäst var så klart Pet Shop Boys, dem kunde ingen slå. Det är det fortfarande ingen som kan, om jag ska vara riktigt ärlig.

Jag har aldrig skämts över att jag lyssnar på ostig musik, har aldrig velat vara smal, independent eller annorlunda. Är man bara tillräckligt nördig, kommer man undan med det som coolt iallafall. Som att slaviskt lyssna på och spela in Trackslistan. Som att samla på alla englandsettor på vinyl. Som att ha sitt eget radioprogram vid namn Topp Hits, där grannar och familj fick rösta fram veckans topplista vare söndag. Som att sätta streck i en bok varje gång man spelade en låt på grammofanspelaren så att man fick statistik på mest spelade. Allt det där gjorde vi. So Hard 272 gånger en vecka, minns jag. Helt normalt. Väldigt coolt. Om du frågar mig.

Och förbannat fräckt att vi ska rocka röven av tanterna och farbröderna på Malmö Arena imorgon afton. Hoppas de spelar Queen of rain. I'm gonna get dressed for success. Coolast i kommunen.

No comments: