Saturday, November 05, 2011

I love Tourettes

Den känsliga kan titta bort, för nu blir det snusk.

Ingen kan väl ha undgått att jag gillar Alexander Bard. Hans sätt att prata, hans åsikter, hans oräddhet, hans rättframhet, hans humor.

Därför tittade jag på "kvalitetsprogrammet" Schulman Show där han, min idol, medverkade denna vecka. Han öppnade starkt. När Alex Schulman bad honom stoppa in öronsnäckorna till mikrofonanordningen. "Är det ok, går det bra?" frågade Alex artigt varpå Alexander, barden, svarar: "Ja! Kuken i fittan!"

Och nu ska jag förklara varför det är så fruktansvärt roligt.

Därför att Alexander Bard är en 1. medelålders 2. välklädd (nåja) 3. överintelligent 4. uppenbart verbal 5. välutbildad 6. filosof.

Att som sådan gå ner på kuk- i fittanivå är genialiskt. Det är oväntat, det är roligt i sin olämplighet som liknelse, det är ett snyggt och medvetet drag att sätta nivån på intervjun, det är en subtil blinkning och en hyllning till oss som anser att det är absolut berikande för språk och konversation att krydda med runda ord och att Touretteschocka vår omgivning när den minst anar det.

Fy fan vad härligt. Min soulmate.

No comments: