Thursday, November 03, 2011

En mus i mitt hus

Fjärde våningen i ett hus byggt 2008. Då tror man iallafall att man är safe from skadedjursgnagare. Jag har ju bott i en skitofräsch lägenhet i anslutning till Camden Roads tågstation, och där kan jag inte påstå att jag stod som ett levande frågetecken och undrade var fan den kom ifrån, när det rusade en mus över köksgolvet en natt. Äcklad till spygränsen ja, förvånad nej.

Här i min svenska fräscha lya blev jag både djupt förvånad och gravt äcklad när jag hittade musspillning i skåpen. För att inte tala om hur illa jag mådde när vi upptäckte musbajs under soffkuddarna. Spyan ligger som en Ledinsk klump i halsen bara jag tänker på det.

Jag gjorde det enda rätta och ringde min hyresvärd, thank fuck for being a hyresgäst och inte en bostadsrättsägare för då hade man ju själv fått äran att tampas med vidrigheterna. Som kom med en gammal klassisk musfälla. Och bad om en bit ost. Synnerligen ancient sätt att arbeta, kan jag tycka, vad hände med råttgift och electrocuters liksom, men han hävdade att det gamla hederliga ändock är bäst.

En vecka tog det innan vi kläppte den jäveln. Igår kväll hörde min man en av våra nu tre fällor slå igen med ett SMACK. Sedan absolut tystnad. Och det var ju en herrans tur det, för om musen bara fastnat lite med svansen och sedan legat där fastspänd och "skrikit som en bäbis"  (Lkf-mannens beskrivning över hur det kunde ha gått till), då hade det blivit taxi till dårhuset kan jag säga, eller åtminstone ett decent hotell, för ingen, jag säger ingen, i detta toffelhushåll skulle kunna ta död på en bäbisskrikig musrackare.

Tystnad. Tagning. Idag kom inte mindre än två Lkf-herrar och vittjade fällorna. Resultat! Jag vågade inte titta när den döde under diskbänken drogs fram. Vidrigt.

Men nu är han alltså borta och det känns inte det minsta tomt. Jag är en modern människa, jag kan inte hantera äckliga skadedjur som bajsar på mina flingor och handdukar. Hade jag velat umgås med möss hade jag väl för fan sett till att födas på råttfångaren från Hamlets tid.

Nu ska jag bara städa bort all muslort och sedan är ordningen återställd. Fy fan.

No comments: