Wednesday, April 06, 2011

Linero centrum - Lunds genanta baksida och mänskliga avfallsstation

Lunds fulaste plats - Linero centrum. Med sin 70-talsbetong, allt det gråa, fattiga och fula samlat på en plats.

Jag känner mig lite som en östermalmskärring när jag kommer hit. Jag är lite för fin för det här, jag hör inte hemma, jag är förmer. Snörper lite på munnen, talar korrekt och med minimal dialekt med kassörskorna. Sträcker på mig och ser ner.

Det luktar gammal fimp och billig burkölsfylla. Självaste Ica-butiken är sunkigt nedgången i en lokal som inte renoverats sedan nittonhundrafrösihjäl. De enda med universitetsexamen i dessa kvarter är de som jobbar på det lilla apoteket. I övrigt snackar vi alkoholiserade pensionärer i blöja och med kantstött rullator. Täckjackor och nikotingula fingrar, otidsenliga frisyrer, sorgsna uppsyner. En och annan burka.

Helt enkelt gräddan av ledighetskommitten.

Hit ska du gå om du vill känna dig snygg till och med i träningsbyxa och utan smink. För så fula som de är på Linero centrum finns det ingen i min bekantskapskrets som är. Good stuff.

No comments: