Wednesday, April 20, 2011

Jag är så himla smal. Det kan väl inte jag hjälpa.

Vem ska få en känga idag då, kan man undra.

Jo förstår du idag ska vi hoppa på de smala och inte vilka smalisar som helst, utan de med påstådd hög ämnesomsättning, de som "kan äta vad som helst utan att bli tjocka".

Dra mig baklänges på trissor och den om Rödluvan, driver du med mig, säger jag.

ALLA kan äta vad som helst utan att bli tjocka bara de äter tillräckligt lite. Tryck i dig en Big Mac ena dagen och en påse chips nästa - om det är det enda du äter lär du inte bli tjock ändå.  Varför har hamburgare förresten så oförtjänt dåligt rykte? Är ju precis detsamma som en köttmacka med sås, vilket folk gladeligen sätter i sig på fik. Hamburgaren är däremot förknippad med skam.

Det är naturligtvis en fysikalisk omöjlighet att inte gå upp i vikt om du petar i dig fler kalorier än vad du gör av med. Såvida du inte lider av vattniga diarreer och spyattacker, då försvinner ju några kalorier på det. Men har du sådana åkommor varje dag råder jag dig prompt att uppsöka en vårdinrättning, det är inte normalt.

I övrigt tror jag att variationer i olika människors ämnesomsättning är försumbar. Den avtar något med åldern för att man slutar växa ( på längden), men i övrigt: not much.

Dessutom; smal betyder inte alltid hälsosam. Du är vad du äter. Se och lukta på din avföring istället, om du måste. Eller känn helt enkelt efter.

Det var bara det jag ville säga. Imorgon hoppar vi på någon annan.

No comments: