Tuesday, April 07, 2009

Melrose Place - The place to be? Ja, men knappast 2009

Självklart kollade jag på Beverly Hills under tidigt 90-tal, vilken tonåring gjorde det inte. En gång, jag antar det var en säsongsfestival, hade de inrett Mejeriet (för våra tyska läsare kan jag berätta att det var THE place to be när jag var tonåring, ungdomsfylla-94 osv) i Lund i värsta Peach Pit-stil och hade Beverly Hills på storbild. Där stod jag och sippade på min milkshake och kände historiens vingslag. 

När så Melrose Place kom några år senare, en mer mogen och sexig såpavariant av Mr Spelling, blev jag lika frälst som amen i kyrkfan. Älska Alison och Billy och deras trassliga kärlekshistoriett. Hatälska Michael Mancini och hans jävulska påfund och notoriska otrohet. Och Amanda sen, vilken underbart vidrig människa.

För ett tag sedan tyckte Spellingkoncernen att det vore gott att suga på 90210-karamellen en snutt till, så man skapade en nytappning av Beverly Hills-serien. E4 klockan 9 på Måndagar, välkommen till soffan. Jag tittar på den, visst gör jag, Brenda och Kelly är ju fortfarande med och är numera snyggare än vad de var på den tiden de bar storblommigt. Men jag vet inte om det är min ålder som tar ut sin rätt och gör att jag inte längre blir sådär trollbunden av karaktärer på tv, eller om det faktiskt är så att var sak har sin tid och denna "nya" Beverly Hills 90210 bara är en blek kopia och en trist repetition av gamla intriger. Och det faktum att Kelly, och inte Brenda, till slut fick Dylan (de har en son tillsammans, men Dylan är så klart fortfarande ute på de sju haven och surfar, läs: han vägrar växa upp, han är som en Camdencassa) är ju helt åt helvete. Det var ju Brenda och Dylan som var Paret med stort P, för fan!

Och nu läser jag att man även ska damma av Melrose Place. Byggnaden står kvar, men eftersom Heather Locklear inte ville komma tillbaka har man istället installerat Sydney Andrews (Janes syster) i rollen som Landlord, bara en sån sak känns ju lite b. Hon dog ju för fan i serien, blev påkörd av en bil på sin bröllopsdag (vilket ju även Max i Hollyoaks blev, snyft). Dock verkar man ha fått självaste Michael Mancini sugen på att vara med och leka, så om han har några av sina gamla takter kvar, kan det kanske funka. Klart som fan jag vill se, även om jag förutspår att jag kommer bli besviken. Billy och Alison är ju inte med. Och Kimberly och bög-Matt tycker det är ballare att leka Desperate Housewives. Intressant också att karaktären Kyle McBride som ju låg med alla: Amanda, Jane, Sydney mfl, spelades av en kille som nu är rektor i 90210-programmet. Spelling gillar att återanvända sina gamla polare, minsann. Och är man snygg får man ligga.

På detta tema funkade Sex and the city-filmen ganska bra dock, det måste jag erkänna, jag kom ju för fan ut från bion med blommiga kinder och glansiga ögon. Men om man gör den där Friends-filmen äntligen, som det har ryktats om i åratal, blir det då inte parodi på sig själv och pannkaka av alltihopa? Jag befarar det.

För egentligen är det väl tragiskt att man måste ställa fram gammal skåpmat att bjuda på. Finns det inga nya idéer kvar? Måste allt återanvändas, har vi verkligen sett allt?

No comments: