Tuesday, May 04, 2010

Få betalt för gammal ost

Jag kom faktiskt på att jag har gjort ett ännu sämre köp än de två vänsterskorna den senaste veckan, när jag tänkte efter även utanför boxen i vilken det jag förträngt låg och pyrde.

Det var när jag betalade 2,900 riksdaler för luft.

Alla varnas vi just som vi är i bilköpartagen att köpa begagnade bilar.

Köp inte på Blocket, privatpersoner bara luras och vet inte vad skit det är de säljer. Och köp för Guds skull inte av en secondhand-bilhandlare, lömskare skummisar finns inte på denna jordsnurra, så fort du kört ut från parkeringen lossnar avgasröret och vänder du på bilen upp-o-ner är det garanterat fråga om en rosthög in disguise. Och om du nu måste köpa en begagnad biljävel (fast du borde ta lån och köpa en sprillans ny med garanti), köp då för Jösse namn en Volvo. Till Volvon kan du nämligen hitta alla reservdelar och detta till vrakpriser, du kan till och med hitta dem på bilskroten, allra godast är ju gratis.

Och sedan när du har bilskrället, då måste du hitta en tjomme med bilverkstad hemma i garaget i villan där han bor, gå aldrig till de stora bilmekanikerna för de tar hutlösa ockerpriser och gör saker med din bil du aldrig bett om som du sedan måste betala för.

Lyssnade jag?

Icke. Jag köpte en alldeles unikt snygg Alfa Romeo av en synnerligen trevlig man från Lödde med Blocket-annons.

När bromsarna började låta som ett flygplan i drift vid inbromsning tog jag den intet ont anande till Autocenter i Lund, där de informerade mig att en kontroll skulle kosta mig 250 kronor. Om problemet var vad vi trodde efter diskussioner om bromsoljuden, skulle vi byta bromsklossar och eventuellt bromsgrunkomojer till det facila priset 4,100 kronor. Om problem uppstår eller fler fel hittas ringer vi dig. Och Engelska? Inga problem, ”fixar vi”.

Några timmar senare ringer min man fly förbannad för att han betalat 2,900 spänn till en man som bara talar skånska för en bil som fortfarande låter som ett flygplan i drift.

Jag ringer upp fanskapet på verkstaden och ber att få läxa upp dem. De upplyser mig om att det kostar 26 papp att fixa alla fel på min bil, pengar jag kan se mig om i madrassen efter utan att för den skull finna dem.

Thanks for letting me know, säger jag och vill be dem dra något mycket mycket gammalt över sig. Hur blev 250 kronor 2,900 kronor? Ni fattade väl själva att jag inte ville ha oljan bytt på en bil som kostar 26,000 att göra körduglig och besiktningsbar? Eller nähä, det fattade ni inte. Bilmekanikers iq ligger väl vanligtvis under 80 och de finns till bara för att jävlas och luras. ”Kontroll och arbetstid gick lös på 2,900 spänn” hävdade fåntratten jag ringde. Ja, thanks for letting me know i förhand säger jag och tuggar fradga av ilska. Kanske fattar ni att jag vill hänga ut Autocenter i Lund som den ruttnaste av platser man kan besöka för att få sin bil fixad på varenda review-site på nätet? Vill man däremot betala för luft och för att bli dåligt bemött, om man är sån, ja då kan man gå till dessa tomtar och ockrare, för det är just vad man får.

Autocenter i Lund är ingen bra affär, Autocenter i Lund är lurendrejare. Fy för Autocenter i Lund (Nu tror jag alla som googlar Autocenter i Lund har fattat vinken, tack för ordet).

2,900 SEK för ingenting, då betalar jag fan hellre 11 pund för två vänsterskor. Om jag var tvungen att välja.

Bilen är för övrigt fortfarande snygg och vi kör den trots att den låter som den gör, tills vi kommer till han jugoslaven på Gunnesbo som fixar bilar utan att knorra och utan att luras alltför mycket. Honom ska vi ha.

No comments: