Monday, November 20, 2006

Gud så gott - kan jag få receptet???

Det mumsigaste Skottland hade att bjuda fanns att åtnjuta på den flådiga övervåningen till puben "The Horse Shoe". Här erbjöds kulinariska mästerverk i bästa skolmåltidsbespisningsanda och servitriserna var härligt frodiga och mysigt gråbleka i hyn. De andra råtrendiga restauranggästerna bidrog också till den gemytliga stämningen - bland annat en jättevacker superblonderad tjej i 40-årsåldern som klätt upp sig i sprakande bling-bling denna fantastiska day out till ära och vars 4 ungar hade jättegulligt slem och matrester runt munnarna.

När vi fick se menyn blev vi eld och ljusa lågor. För 3.45 pundare fick man en hel 3-rättersmeny!

Menyn och min mumsiga dessert!

Vi valde och vrakade mellan alla de frestande alternativen och bestämde oss till slut för en exotisk apelsinjuice till förrätt (vilken fantastiskt unik förrättside!). Den serverades utan fördröjning i ett 20cl-glas. Denna åtnjöt vi medan vi inväntade sjävaste huvudattraktionen, alias varmrätten. Vi var alla sugna på Roast Beef & Gravy - en sagolik anrättning som serverades med till perfektion sladdriga pommes frites alternativt mosiga nygamla potatisar med härligt frasigt skal. Detta ackompanjerat av vackert kräkgröna alldeles lagom överkokta vaxärtor. Behöver jag nämna att det kom som en väldigt glad överaskning att nötköttet smakade gris med en hint av mystoffla?

Min varmrätt - det fullkomligt vattnas i munnen på mig när jag ser den ånyo!

Vi var oerhört belåtna efter detta, men eftersom man alltid har plats för efterrätt var vi sturska nog att beställa in detta grädde på moset. Jag var bra sugen på att äta ännu en fruktjuice (sådan uppfinningsrikedom har jag sällan skådat - samma alternativ som förrätt och efterrätt - ja varför inte?), men jag var alltför nyfiken på vilka av mina övriga smaklökar som kunde retas och eggas av dessa läskande menyalternativ. Jag bestämde mig därför för att tillåta mig att åtnjuta en fräsch fruktsallad där de ytterst finurligt lämnat kvar skalet på bananen, melonen och apelsinen -så himla innovativt! Vem hade kunnat tänka på det? Ramsey, Oliver - här har ni minsann mycket att lära. För att inte tala om Jennys dessert. Hon valde rispuddingen, och inte nog med det, hon fick frukt till! Hon trodde inte det var sant när servitrisen frågade om hon ville ha frukt till puddingen - lycksaligt svarade hon ja och gröten serverades nu med EN HEL ananasring direkt från konservburk!

Hon njuter - hon får nog orgasm så hon njuter!

Hur dom kunde fixa allt detta underbara för bara 3.45 skottska riksdaler är en fantastisk prestation som borde berikas med ett oändligt antal stjärnor i Michelin-guideboken.

1 comment:

Anonymous said...

Jag skrattar sa jag grater. Varm var den dessutom, rispuddingen. Ja, det var orgasmiskt gott.