Thursday, March 15, 2012

Varför heter inga barn Ulrika?


Det var ju snack om att den nya prinsessan eventuellt skulle heta det. Till min fasa. Bara 10 minuter innan namnet offentligen skulle avslöjas gjorde de en testpost på kungahusets hemsida där de publicerade just namnet Ulrika. Gissa om jag sket i brallan i blotta förskräckelsen. Nja, inte precis, men jag var jävligt osugen på att dela namn med en ur rojalistpacket och därefter barn till föräldrar av den typen som döper sitt barn efter en nyfödd prinsessa, även kallade idioter.

Men med tanke på vilka tokiga och gubbiga/tantiga namn folk väljer till sina barn nu för tiden är det väl bara en tidsfråga innan Ulrika hoppar upp i namntoppen igen. Statistiken säger att av de cirka 20,000 Ulrikorna i landet Sverige är de flesta födda på 60- och 70-talen. 2003 var det 6 stackare som fick namnet Ulrika som tilltalsnamn. 2 små människor döptes samma år till Ulla.

Är inte Ulla en tant, undrar du? Jo visst, de flesta Ullor är födda på 30- och 40-talen. De har gått i pension vid det här laget, och snart dör de väl, och kvar står jag som ensam Ulla på täppan. Om inte det vackra, mjuka namnet som ju Ulla är får en revival. Det kan mycket väl hända. Jag menar, se på Sonja, Siv, Astrid, Inez, Edith, Svea och Hilma. De står väl för fan med ena foten i graven, så gammeldagsa låter de. Men icke! Det är vad dagisbarnen heter idag (om de inte heter Muhammed förstås).

Så jag spår härmed att nu när Ullorna börjar dö - då kommer hon tillbaka som en reinkarnation i form av små bäbisar. Lilla Ulla! Så gulligt.

Och sedan, när vi Ulrikor börjar bli risiga och ta in på vårdhemmen, ja då är det små söta Ulrikor som tular runt i sina overaller på dagisgården.

För allting går igen, kommer tillbaka, så även en Ulrika.

1 comment:

ch said...

Tur för prinsessan att slippa bli kallad ullis knullis i alla fall