Thursday, March 22, 2012

Jobbintervju by the book

De där frågorna av typen "nämn en situation där du var flexibel/tog initiativ/misslyckades/bidrog med något", de där man alltså hoppas att man aldrig ska behöva svara på, för de är ju omöjligt - antingen ljuger man som en häst travar eller så ystar man ost i form av en mer eller mindre irrelevant anekdot.

Jag tvingades ta ställning till dem alla häromdagen. Du trodde kanske liksom jag att jobbintervjuer strukturerade på detta vis var en myt, att alla inser att upplägget bara leder till i bästa fall ett hejdundrande ordbajseri, i de flesta fall en svada av lögnaktigt självsmekande - men icke. Det finns på riktigt!

Så går det alltså till i det verkliga livet utanför Sonymobilen där jag lever och verkar. Ansträngande.
Jag vet inte jag. Jag tror jag är skeptisk.Det passar iallafall inte mig som saknar förmågan att ljuga, jag fick istället bjuda på verkliga exempel, och verkligheten är ju sällan så smickrande som dikten, det vet jag, det vet du.

No comments: