Thursday, April 22, 2010

Vad är skillnaden på antiklimax och västgötaklimax?


På min glasspinne, en päronsplitt vad annars, var det idag en gåta:

När gråter du utan att vara ledsen?

Vilken grej, vilken spänning. Vi funderade och mumsade, mumsade och funderade. Tänkte att nu är det nog allt bra klurigt, inte fan kan det vara så enkelt och tråkigt som "när du skär lök". Dessutom gråter man inte alls när man skär lök, det skyddar kontaktlinser emot, kan jag avslöja. Och om det så rinner tårar på den linslöse, så är det ju inte gråt, utan irritation.

Svaret? Ja, det kan du skönja på glasspinnen ovan, efter att vi slickat i oss glassen:

När du skär lök.

Amen vad fan, dra mig baklänges, vilket chockvärde. Eller inte alls.

Idén med glasspinneskoj var god, men verkställandet poänglöst och ogenomtänkt. Skojar ni med mig och mitt intellekt, GB? Till och med fortets Fader Forahs gåtor var bättre än såhär, även trots att man fick lida av att se det risiga fanskapet och hans öronvaxätande fågelskrämma.

Om jag hade jobbat på GB:s marknadsavdelning, vilket jag säkert tror att dom skulle vilja att jag gjorde bara dom visste att jag fanns, hade jag kunnat tänka mig ett antal skojigare saker att sätta på glasspinnen.

Bättre gåtor. Inte av typen vad är det som går och går och aldrig kommer till dörren. (Dörren??)
Roliga skämt. Kanske aktuella sådana. Tex "Vulcano in Iceland?? What's next - earthquake in Asda??" var kul just idag.
Tävlingar! (nitpinnar och vinstpinnar med gratis glass, en resa för två till Nordpolen etc etc)

Men det här, det duger inte!

3 comments:

Anonymous said...

längst ned på kaljanka-tidningen har de hittat gåtorna, är jag säker på, där är det så roligt att man gråter, det kan jag lova

aj skrim we ål skrim for i skrim

kunde det ju åkså stå, det vore kul

Cilla h

Ulla said...

furien till den nyintryckte

ja dom är bra, både gåtorna och roliga historierna i kalli anka

Ulla said...
This comment has been removed by the author.