Tuesday, April 20, 2010

Alla vill vara värst

Om man berättar en anekdot från sitt liv, om något lustigt, otäckt. häftigt man varit med om finns det alltid någon som kan bräcka en. Som har varit med om samma sak fast mycket, mycket värre.

Ta det här med Bjallans diskolycka, som inte på något sätt hade något med lycka på diskot att göra, även om hon skojade på detta vis i sitt morfinrus och åtminstone själv tyckte det var mäkta fyndigt.

Nästan varenda jävel man berättade historietten för hade ett värre ess i rockärmen.

Någons man hade kört en hel glasruta genom armen och blodet sprutade som en fontän ur den avslitna pulsådern.

En annan hade huggit av sig tummen och tvingats sy dit en tå som replacement.

Den ena värre än den andre. Är det för att vida sympati, månne? Det kunde vart värre, och inget är så dåligt att det inte kan bli sämre. Lagen om alltings jävlighet.

Det kan också vara en slags inneboende önskan i oss människokreatur att vilja 'vinna' till varje pris. Och den som är värst vinner ju på samma sätt som den som har flest prylar eller har knullat med flest, dvs inte alls.

Och själv kommer jag på mig själv med att på ett mycket tråkigt sätt fokusera på mig själv när jag berättar om denna olycka som ju drabbade Bjallans hand, inte min.

Hur jag ringde 112, hur duktig jag var på tryckförband och hur jag mumsade bulle på MAS utan att lägga slantar i burken. Jag. jag själv och jag.

Vilka tragiska figurer vi människor är. Så oerhört egocentrerade att när man tänker efter blir det nästan löjligt.

3 comments:

Anja said...

Var i denna historiett är du egocentrisk? Jag förstår inte? Du lämnade man och barn vind för våg en hel dag och spenderade lördagen på MAS. Mängder med väntetid och dötid. Allt för min skull. Du är en klippa och ska ha all cred. i denna historia!

KYSS från bjallan bus!

Ulla said...

Nej inte just på dagen, men när jag återberättar historietten, menar jag, med fokus på MIN roll, när det ju var DITT trauma. Hihi. x

Anja said...

Jaja... det är väl inget att hänga upp sig på. Det var ju lite chockerande för dig ocskå, såklart!

puss!