Friday, December 02, 2011

Varför denna fokus på tjock/smal?

Nu har man kommit fram till att tonårstjejer är mer missnöjda med sina kroppar än tonårspojkar, TROTS att tonårskillar statistiskt sett är tjockare. Hur är det möjligt?

Klart det är idealhetsandets fel, där idealet är att vara mager som Victoria Beckham, att köka bäbismat, att mumsa ett äpple och sedan träna två timmar på gymmet.

Där allt handlar om att vara SMAL. Vi hetsas till ätstörningar, heter det. Den ene vill vara magrare än den andra. Bara man är smal så fixar sig allt, hets hets.Åh, alla dessa farliga ideal som föder komplex. Does my ass look big in this?

Är det så? Smal är lika med snygg?

Nej, det jävligaste man kan vara är väl ändå att vara ful. En tjock(are) kropp är inte per automatik ful. En mager människa heller inte automatiskt snygg. Jag fattar helt enkelt inte detta eviga fokus på smal/tjock. Det är väl inte där den huvudsakliga snyggheten sitter? 10 kilo hit eller dit gör mig veterligen ingen skillnad för snyggheten och därmed inte nöjdheten över ett utseende.

Du kan väga 40 kilo, men har du långa bröst, fladdriga blygdläppar och krokig näsa, är du väl fortfarande inte snygg? En oproportionerlig kropp blir väl inte särskilt mer balanserad för att du är spinkig, vassa knän, låren i skorna, spretiga tår - det finns ju kvar?

Jag har personligen ALDRIG i min ungdom varit varken nöjd eller missnöjd med min smalhet/tjocklek, det är andra saker jag nojat över isåfall.

Fulheten sitter i betraktarens ögon lika väl som skönheten, antar jag, men det finns väl ändå något slags vedertaget fulhetsbegrepp? Att vara gravt överviktig är så klart fult, men nu tycks det mer handla om ett par överflödskilon, det gör ingen ful. Glosögon, alltså sådana som står ut som om de var på väg att ploppa ur skallen är väl heller inte snyggt? Eller för den delen fiskögon? Det är väl sammetslena rådjursögon med sängkammarblick man ska ha? Obefintliga läppar ser stramt och fult ut. Elefantöron blir mest bara löjligt. Galna uppsyner är nog så skrämmande och alls inget snyggt. Små bröst, stor röv - en dålig kombo, och tvärtom också. I could go on forever, but you get my point. Fulheten kommer med födseln, den kan du inte banta bort om du har drabbats.

Och karlar vill ju iallafall ha något att ta i när åskan går, så vad är hetsen med fetman, den är synnerligen överdriven, om du frågar mig. Nej, att man är missnöjd med sitt utseende, det förstår jag absolut, människor är ju inte så jävla vackra över lag, men att skylla på vikten och förebildshetsa om trådsmala modeller, det är ju bara trams. Folk borde sluta noja över sina vikter och må dåligt över hur fula de är istället, tycker jag.

No comments: