Tuesday, December 20, 2011

Nagel i ögat

Det är inte ofta idiomatiska uttryck beskriver ett verkligt skeende. Jag menar, har du någonsin anat några ugglor i mossen, har någon satt sin sista potatis verkligen, var det någon som sålde skinnet innan björnen var skjuten, det var väl bara trams? Hur blir man blåst på konfekten? Brann det i knutarna när du hade brådis? Fick du en fjäder i hatten när du var duktig? Har du någonsin burit upp en vagn såsom ett femte hjul? Gled du in i rummet på en räkmacka, gjorde du det? Kladdigt? Gick du in i väggen, slog du i när du var utbränd, hände det på ricko? Hade du för många järn i elden, tro? Sålde du smöret och sen tappade du pengarna? Hoppade du i galen tunna?

Nej, jag tänkte väl det. Tomtar på loftet. Inte alla hästarna i stallet.

Men igår när jag gosade med min dotter stack det plötsligt till i ögat. Jag tänkte som busschauffören att vad fan, och försökte ignorera det, men aj vad det sved, vad fan var det, fick jag in lite hår, var det nån gammal frisörsvätska, blir jag blind?

Lite senare när jag ska tvätta fejjan och gå och knyta mig kikar jag i ögat, och tamigfan, sitter det inte en liten mininagel där i vrån, jo jag skojar inte, jag hade en nagel i ögat. En nyklippt bäbisnagel som förmodligen fastnat i mitt Lolo-lockiga hår. Vad ger du mig för den.

2 comments:

ch said...

Din nagel var alltså som en vagel i ögat, eller?

Ulla said...

Om man vill va lustig så, ja