Friday, July 08, 2011

So much time and so little to do...

Idag är sista dagen på dagis innan sommarlovet. Sista dagen jag är själv hemma med min bäbis. Sista dagen i frihet? Nu blir det andra bullar iallafall. Ska jag baka dem? Jag känner att det är dags för mig att bli den ballaste, påhittigaste morsan i stan. Så nu tänker jag till. Förbereder mig inför fem veckor som heltidsarbetande mammafigur.

Är det vackert väder kan vi vill gå till den där förbenade lekplatsen. Eller hälla vatten i baljan, ha bad på balkongen. Leka i plastkojan. Sticka till mormor och kussarna. Kanske till parken. Flygbuss till stranden (tveksamt projekt pga jobbighetsfaktor).

Men sen då? När måttet är rågat, vi bränt oss eller solen lyser med sin frånvaro? Inte fan kan man sitta och titta på film hela dagarna (det är skadligt, säger Svenne B). Böckerna har vi redan läst, allihopa 100 gånger. Bolibompa sänder inte dygnet runt.

Nej, det är då den snillrika kreativa pysselmamman tittar fram under sin sten. Här är jag.

Jag vet, vi kan göra trolldeg. Som man gjorde på 70-talet. Luktar sunkig och är salt i smaken. 1 dl vatten, 2 dl mjöl, 1 dl salt, 1 msk olja och lite karamellfärg. Kan man forma gubbar och djur och fan vet vad. Skjuss in i ugnen. Eller så köper vi färdig lera på Jättekul och lattjar med.

Eller vi gör Pinnmannen, den där snubben vi läser om i boken som heter Stick Man från England, men som jag direktöversätter när jag läser, för jag är så smart och svensk. Hitta en lämplig pinne, med ben och armar. Med garn kan man göra hår, ögon etc. Stengubbar och kottegubbar görs på liknande sätt - bäst att skaffa klister.

Vattenfärger, fingerfärger - eller är det kladdigt? Skaffa förkläde? Iallafall inte lika äckligt som papier maché - fy fan vad geggigt och fult, där går min gräns. Allt jag någonsin skapat i papier maché har varit fruktansvärt, jag minns ett insektsprojekt på mellanstadiet - vidrigt.

Klistra löv och blommor på papper - tja, kanske måste man vänta till hösten? Eller är det någonsin kul?

Pärla - det här är tydligen en modern klassiker som fått sig ett eget verb. Att pärla. Får skaffa pärlplattor då. Samt pärlor till halsband, eller varför inte pärlor till svin?

Flörtkulor, piprensare och silkespapper, behöver man det, till vad? Lika bra att köpa upp ett lager så att vi aldrig blir sysslolösa. Mitt mål är att Lovisa aldrig ska säga "Jag har inget att göra" eller för den delen "Jag har tråkigt". Inte med den här fantasifulla, finurliga, fantastiska mamman. Här ska pillas, här ska pysslas.

Tummen sitter där den ska, inte mitt i handen, och då rakt inte i röven.

No comments: