Friday, March 18, 2011

Kulturella perspektiv

Två stora nyhetslägen råder just nu i två synnerligen olika delar av världen. Och för undertecknad tant som ser mycket på tv, särskilt natt och morgon, är repetitionerna många.  Härdsmälta, flygförbud, katastrof, rebeller, dödssiffra, strålningsinstitut, vattenbomba, civilbefolkning, diktator. Allt går runt, allt är för jävligt.

Och medan japanerna reagerar på sin katastrof med stilla sorg, samlad fruktan och tysta tårar, då står libyerna på gatan och gallskriker ut sina plågor, hytter med näven, tar sig ton. Jag vet att de drabbats av vitt skilda katastrofbud, men det är väl ändå anmärkningsvärt hur stora de kulturella skillnaderna i hur man reagerar på stress, press och misär är.

Så ser det iallafall ut i min tv, jag vet inte hur det ser ut i din. Ledsna japaner vankar sakta bland bråten efter tsunamins ödeläggelse i hopp att finna något litet från sitt forna liv. Lybiens rebeller skanderar slagord med banderoller och höga arga röster. Civiliserat versus ociviliserat.

Japans nationalsång heter Kimi Ga Yo. Och Lybiens heter Allahu Akbar.

Ok, men let's vända på steken. Naturkatastrof i Lybien - stilla gråt och tyst sorg? Nej, jag tippar på HÖGLJUDD klagosång, SKRIANDE gråt vänd mot Allah the allsmäktige. Upplopp och revolution i Japan - ilskna skrik, hyttande nävar och våld på gatan? Nej, jag tror mer på sansad retorik och ett sunt ifrågasättande. Förlåt mig, sa svensken, men så tror jag.

Sätt en kvinna i minikjol i Stockholm och ingen reagerar. Sätt henne på byggarbetsplats i England, på den italienska ön Sicilien eller i en brasiliansk storstad och det blir busvisslingar, sexistiska tillrop och kåta blickar. Placera henne i Saudiland och hon blir arresterad, stenad eller våldtagen. Kulturella skillnader igen i hur man reagerar på sin omvärld.

Vad som är att föredra kan du bestämma själv.

3 comments:

Alexandra said...

Amen du. Detta är två vitt skilda händelselser. Naturkatastrof vs politiskt förtryck. Var finns likheterna? Jag har svårt att se dessa. Sörja kan man väl göra tyst, men protestera?!

Anonymous said...

1. Hur skulle du reagera om ditt hem hade spolats bort och din familj hade dött? Med arga slagord på gatorna?
2. Hur skulle du reagera om ditt land förtrycktes av en diktator och du ville göra uppror? Med tyst sorg?
/Lina

Ulla said...

Nej jag sa ju att det är vitt skilda händelser. Men kontrasten är ju slående ändå. Och jag har sett inslag med Lybier i liknande sits som japanerna, en t.ex. som fördrivits från sitt hem, som inte hade tillräckligt med mat, varma kläder och som inte duschat på en vecka, och han var jättearg och gallskrek om hur synd det var om honom. Och det var det ju. Men jag vidhåller att det är stora kulturella skillnader i hur man reagerar och uttrycker sitt missnöje.