Friday, June 04, 2010

Pilsner och cykelhjälm

När jag gick på mellanstadiet var det EN person i klassen som hade cykelhjälm. Det var min bästis. Jag tyckte det var pinsamt att hon hade den där jävla frigolitklumpen på huvudet. Jag ville alltid att hon skulle gömma den illa kvickt om vi gick på stan. Fanns det inget sätt hon kunde binda fast den och lämna den vid cykeln, undrade jag. Så jag slapp gå där med skammen i att hennes cykelhjälm dinglade med vart vi än gick. Så jävla pinsamt ju. Vi kallade den frigolitbadkaret bakom hennes rygg, jag och de tuffare ungdomarna i klassen som inte bar hjälm.

Nu för tiden finns det, hör och häpna, en lag som säger att man MÅSTE ha cykelhjälm, tills den dagen man fyller 15. Tror du då inte att alla kastar hjälmfan i sopen så fort de blir brallis? Cyklar man runt utan hjälm är ju det också ett tecken på att man får ligga och det vill ju alla låta påskina att de gör, eller iallafall har möjlighet till om de skulle vilja. Därför är det naturligtvis ingen över 15 som har hjälm, även om det naturligtvis är idiotiskt att cykla runt som en dåre i stadstrafiken och riskera livet varje gång, eller hur. Om han ändå haft hjälm. Säger de kanske vid den från axlarna och nedåt förlamades sjukbädd. Eller vid begravningskaffet för han som körde huvudet i betongväggen.

Men faktum kvarstår. Det är töntigt med hjälm. Jag vet inte varför det måste vara så, men det är det. Det är dessutom otympligt och icke-fashion och i de allra flesta fall helt jävla onödigt. Då kunde man ju ha hjälm hela tiden, när man går också, eller när man kör bil, för det hjälper säkert om utifall att olyckan skulle vara framme. Man kunde till och med gå och lägga sig med störtkruka, för att vara på den säkra sidan.

Mannen från Närke har dock cykelhjälm, han sitter och maler med sin gnälliga dialekt från hell några ynka säten bort. Han är väl i 55-årsåldern och hans hjälm är grön-metallic, men inte ett uns tuffare för det. Dessutom säger han pilsner istället för öl, och den som säger det utan att skämta, måste vara antingen en råtönt eller helt enkelt från det förtappade landskapet Närke, vilket ju är exakt samma sak.

4 comments:

Andreas said...

Okej, jag är en tönt och har aldrig fått ligga, men jag värderar min framtid mer en att se macho ut på cykeln.

Iofs är jag inte perfekt och hjälmen glöms nog bort ofta, men försöker få de till en vana.

Tycker du skall göra det samma! =)

Svenny said...

JAG har hjalm - det blir svettigt och fult och skaver in i halsen, men efterat far jag ligga sa jag ar glad anda.

Mawia said...

tror de flesta i london har hjalm men det kanske ar for att det ar extra farligt har?

De borde aterinfora den dar kacka anslagstavlan-inslaget dar de slapper ett ratt agg mot marken forst utan och sen med, mycket vist

Ulla said...

Nej det är självklart dumt att cykla utan hjälm just den dagen då det händer något, det är sant, men jag vidhåller fortfarande att det är töntigt, om än bara på ett högstadieaktigt sätt.

Andreas får nog ligga snart, även fast han har hjälm. Han kan ju alltid ta av den under själva akten, det gör väl Svenny, gissar jag.