Monday, April 09, 2012

LCHF byggde denna kropp - LCHF made me do it. -LCHF gjorde mig sjuk

Det är bara att konstatera att LCHF gjorde oss smått ätstörda i huvudena.

Inte just medan vi höll på med det, då var vi friska, klartänkta och pigga. Och inte innan vi började, då var vi sådana som åt ungefär vad vi ville, när vi ville, utan att för den sakens skull bli direkt smällfeta (nåja).

Men efteråt, när vi lade LCHF på hyllan. Jag säger bara herregud. Så som Björn Ranelid sa det, med inlevelse och skånska rullande R. HeRregud.

Denna obsession. Detta frosseri. Denna tävlan i vem som kan trycka flest bullar, vem som kan komma hem med den vansinnigaste Ica-kassen. Fredagsmyset tog sig barocka dimensioner. Där andra lallade ner EN påse chirre i varukorgen, fullkomligt lastade vi med ostbågar, snask och cookies. Myyysigt. Sedan att vi oftast känner oss dästa, buksvullna, trötta och sura, ja det är sånt man får bjuda på för att kunna vräka i sig. Det låter inte sunt, och är det självklart inte. Jag är personligen övertygad om att socker och kolisar är lika farligt och lika beroendeframkallande som kokain (bara inte hälften så kul). Vi har ju dock haft i bakhuvudet att detta är inte för evigt, nothing lasts forever, så bäst att passa på. Det tråkiga i kråksången är att jag nu utvecklat ett sjukt förhållningssätt till mat och i synnerhet sötsaker. Utan godis, vad är det då för mening, tänker jag. Och inte tre bitar bara, jag vill ha, BEHÖVER, hela påsen, nu meddetsamma. Jag sa ju det, som en narkoman. Efter påsk slutar vi med dårskapen, sa vi. Och nu är det efter påsk, nu är det slut på knarkandet (för den här gången). Jag tog mina kroppsmått idag på morgonen, och det om något vittnar om vilken måttlöshet jag ägnat mig åt; Jag är spolformad. Fy för den lede, dra mig baklänges, på trissor, gör vad du vill. Nu åker iallafall jag till Malmö och inleder ett nytt LCHF-kapitel med en stek och en Annie-docka. Tig med dina smörgåsar, jag är på avgiftning.

13 comments:

Majsan said...

jag har idag inlett den första LCHF-dagen med en sallad och en gammal kalkon. men OLEEEN, hur klarar man sig utan en harligt skvalpande uppfriskande pint? hjalp ge mig styrka

Ulla said...

Öl är det allra värsta, liquid bread ju, det mest svullna man kan bli. Och pruttig blir du på ölen, tänk på det, med LCHF slutar du i princip att fisa, bara en sån sak. Lite vin får du vid festliga tillfällen, that's it!

Men du, sallad med kalkon låter alldeles för fettsnålt. Du ska ju äta så du blir mätt och står dig länge. Mycket grädde, smör och kött skare va!

Nu blir vi snygga va!

Alex Olsson said...

Lycka till Ulla!!

Ulla said...

Det kan jag behöva, tack. Hälsn. Spolen

Alex Olsson said...

Om jag kan vara smal, kan alla var smala.

Ulla said...

Haha, nu låter du otäckt mycket som Katrin Zytomierska.

Alex said...

Det var verkligen inte meningen! Jag bara tänker på hur stor jag varit under graviditeten osv. Puss puss

Ulla said...

Precis som Katrin Z. Hon gick väl upp typ 33 kilo, som hon sedan LCHF:are bort under tiden som hon kastade pekpinnar och glåpord mot alla småfeta: Era äckel, kan jag, kan du!

Nina said...

Jag börjar på måndag! Hårda bud i Mellerud 8 veckor tänker jag, så får jag belöning med en öl på Metal Town sen... men sötsuget tappar jag för alltid är tanken! Godis är äckligt.

Mawia said...

Nu kör vi! JAg fuskar lite med vin och cider istället för öl men bort med middagsmatsträsket och godis! huuuu. Hur går det för dig ullan??

Ogi said...

Här kör vi inte någon diet, men ekonomin gör att vi inte kan köpa lika mycket godis och sånt skit som innan. Vi har strikt matbudget nu för att kunna ha lite egna fickpengar och de lägger jag hellre på kläder och sånt än godis. Just nu i alla fall :) Chokladbegäret blir ganska stort ibland...

Med godis har jag lyckats helt okej. Jag försöker tänka på att godiset är gjort utav grishud. Jag föreställer mig att man liksom klämmer på en gris tills det kommer godis. Eller så tänker jag på en annan grej som jag läste om någonstans: Kolla vem som står och velar/plockar vid godis-, kak- eller glasshyllan nästa gång du ska handla. Majoriteten är människor som inte har den kroppstypen jag vill ha. Det brukar motivera mig att inte köpa något från snaskhyllorna, utan köpa färsk eller torkad frukt och nötter istället!

Hoppas allt går bra! Lycka till :) Här försöker jag fortfarande hålla huvudet över vattenytan just nu men det blir bättre och bättre varje dag.

/Gosia

Ulla said...

Åt helvete. JAG HAR ÄTIT CHIPS.

Ulla said...

Eller så kan man tänka på alla äckliga människor som pillat med sina feta skitiga fingrar i godislådorna, så skippar man lördagsgodiset! Fast det är ju inte kul i längden att inte få snaska, tycker jag. Och jag har inget emot att äta gris! Bacon är också godis!

Vill höra mer om Londonfamiljelivet! Blev alldeles till mig i trasorna när jag såg att ni varit i Camden! Om ni passerade Dublin Castle kunde ni ha tänkt på att det var där jag raggade upp den snygge barmannen som numera ligger bredvid mig här i sängen.