Monday, April 23, 2012

Dansa är kul, men jag föredrar att supa

En grej att tänka på till nästa gång:

Om det är samba-tema på ett ostystande program av typen Let's Dance, då ska du nog undvika att bjuda in en äkta brasilianare att titta med dig.

Såvida du inte vill lyssna på klagosången allan, chockade utbrott av indignation, avsmak och förödmjukelse.
Som hur afro-svenskarna måste ha känt i samband med cake gate. Lite så. Kulturmord. Parodi på något man inte förstår. Ricky Martin är ingen jävla brasse, fattar ni inte det rasse-bananer.

Jag vet inte, jag. Folk får gärna göra sig lustiga över och misstolka dansband, folkdans, långdans och bugg. Jag är inte brydd eller det minsta stolt över den delen av mitt kulturarv. Jag tycker till och med att det mesta av gamla traditioner och den s.k. "svenskheten" är fullständigt passé och gärna får ignoreras tills den förnyas och byts ut.

Men för andra är det visst känsligt.

I övrigt var Pernilla Wahlgren var så klart bäst som vanligt. Inte för att hon dansade den bästa och mest autentiska samban, för det vet jag ingenting om, men för att hon är min idol sedan 1985.

No comments: