Monday, April 23, 2012

Uppdatera mera, helst varje dag

Tyst lantis, du tröttar mig. Så vill jag säga till de som uppdaterar sina bloggar 10 gånger om dagen. Då måste jag nämligen avfölja – jag har ju inte all tid i världen. Och det är ju just därför jag inte följer någon av de s.k. storbloggarna. Well, mest är det kanske för att de skriver så jävla illa att jag får ont nånstans i mellangärdet när jag läser och tantiga tankar såsom ”vad ska det bli av ungdomen” och ”det var bättre förr” slår mig. Dock – hade de inte slösat så MYCKET av min tid genom att uppdatera så förtvivlat ofta med sin meningslösa svada, kanske jag hade följt dem bara av principen att man ska hänga med i vad som händer i toppen, så att man kan förhålla sig till den.

Rådet man får om man vill komma någon vart med sin blogg är ju annars att 1. Uppdatera ofta och 2. Kommentera andra. Nu har jag inget egentligt intresse av att okända människor ska läsa min blogg, what’s the point liksom, och så länge jag inte kan tjäna pengar på det är det fullkomligt ointressant. As a matter of fact.

Visst, jag läser själv ett antal människor som jag aldrig har träffats bloggar, men det betyder inte att jag räknar med eller ens önskar att de ska läsa min. Den är ju för fan privat det här. Folk i allmänhet förstår mig inte, jag är för cool, för konstig, för mycket. Vik hädan! Därför kommenterar jag heller i princip aldrig någon annans blogg. Delvis för att jag inte har något att säga, men också för att jag inte vill sprida onödig reklam för mig själv.

Det är dessutom synnerligen omodernt att läsa bloggar genom att gå in på själva webbsidan. HeRRegud, man har väl en Reader. I sin telefon. Då ploppar det ju upp inlägg där när de har tillkommit. Att gå in och kolla via URL om en viss person har uppdaterat sin blogg stup i kvarten, det är väl ungefär det omodernaste man kan göra anno 2012. Vem gör så? Ok, om man bara läser en blogg (min, mamma), då är det ok, men annars, ta dig samman och bli modern människa.

Jag uppdaterar sällan och stundtals flera gånger om dagen, så jobbar jag, och jag är inte intresserad av att anpassa mig eller att ragga, det ligger helt enkelt inte för mig och knappast i mitt intresse.


Så vet du det.

4 comments:

Ogi said...

Haha :D Jag är en av dem som går in på alla bloggar jag följer. Säkert 5, 6 gånger per dag! Det är som en sorts tvångsgrej... Ibland tänker jag inte ens efter när jag surfar/slösurfar och kan plötsligt upptäcka att jag befinner mig på en sida som jag inte ens minns att jag skrivit in adressen på. På tiden då Lunarstorm var poppis var det mest Lunarstorm jag hamnade på vid sådana tillfällen och det sitter så stenhårt inpräntat att jag till och med nu, 115 år senare, kan jag irra in på sidan utan att ens märka det! Idag skaffade jag en reader-app och HERREGUD vad smidigt det var och vad mycket tid man sparar!! Har ju haft Google Reader ett tag men aldrig använt det. Fattar inte varför jag inte laddat ner en app till det innan, för jag är ganska teknisk av mig annars... Tack för tipset :)

Vi har varit sjuka nu ett tag, men kanske ska jag ta mig i kragen och uppdatera lite snart om allt och inget. Det är ganska härligt att bo här, men det får gärna sluta regna snart. Ha det gott!

Ulla said...

Klart du ska ha en reader, helt rätt. Fast i readern kommer du märka att det är extra störigt med folk som tokuppdaterar varannan timme. 20 poster från Fanny Arsione när man inte kollat på en halv dag, vem orkar, inte jag. Men när dina London-inlägg dyker upp lite lagom sparsamt blir jag glad!

Ulla said...

Klart du ska ha en reader, helt rätt. Fast i readern kommer du märka att det är extra störigt med folk som tokuppdaterar varannan timme. 20 poster från Fanny Arsione när man inte kollat på en halv dag, vem orkar, inte jag. Men när dina London-inlägg dyker upp lite lagom sparsamt blir jag glad!

Lina said...

Jag erkänner mig skyldig till att vara en sådan omodern människa som går in på själva webbsidan. Jag vet inte ens vad en reader är... ha!