Saturday, January 12, 2013

Snacka så man fattar!

Som hon som betjänade min bror på Burgarkungen en gång i forntiden sa, när han bad henne exkludera ketchup , och hon ropade "extra ketchup" till köket. Han fick förklara det svåra ordet. "Snacka så man fattar!" replikerade hon. På skånska så klart.

För man ska tala med bönder på bönders vis och med de lärde på latin.

Mina barn är så satans verbala. Tycker jag. Men när andra människor är around håller de en lägre profil. Särskilt Litensson. Det skulle vara Mormor och dagispersonalen som vet hur i framkant hon är.

Jag förstår allt hon säger, andra kan nog tycka att hon har en potatis i storleksordningen av ett mindre danskt wienerbröd i käften när hon talar. De kan mycket väl vilja utbrista, likt en hamburgervändande låglandskossa: "Snacka så man fattar!". Själv fattar jag allt.

"Jag bara låtsas!", sa hon idag i badet när jag bad henne sluta äta skum. Inte bara imponerande i språkligt hänseende, utan också för att hon fattar konceptet att skoja och låtsas. Eller vad ger du mig för en 6-ordsmening: "Tomten kommer med paket till Bella". Inte illa pinkat för en som inte ens fyllt två, kan jag tycka. Mest säger hon "Mamma är söt!", och det kan man ju inte lasta henne för. Hon talar ju sanning!

Dessutom är mina snygga barn tvåspråkiga. Särskilt Lolo Korvsson. Hon snackar portugisiska alls icke som en spansk ko talar franska, utan däremot riktigt bra. Bättre än jag förstås. Men jag förstår allt hon säger också, det kan jag iallafall skryta med.

Nu är det nog dags för storskrävlaren och gå och knyta sig, eller vad tycker du? Mina barn är inga aper,  mina barn, andras ungar, och bla bla bla.


No comments: