Friday, January 18, 2013

Min Mamma

Idag är det min mammas födelsedag. Hurra! Min mamma är yngst av alla sina kompisar. Det beror på att hon är så jävla smart så att hon fick börja skolan ett år tidigare. Hon är en riktig tänkare, min mamma. Hon talar som de lärde, och hon gör ofta litterära och filosofiska referenser då hon talar. En ordvitsare av rang är hon också. Och språkpolis. När hon läser min blogg gör hon det med polisiär stavningskontroll och virtuell rödpenna. Min mamma har sagt åt mig att jag inte får säga cp, men det gör jag ändå. För jag är busig. Min mamma har lärt mig att det är okej att vara busig, bara man är snäll också. Ibland.

Det är nästan omöjligt att ta kort på min mamma. Inte för att hon inte är tillräckligt snygg, oh nej. Hon är jätte-mega-cp-snygg, den där mamman, men hon spänner sig när kameran kommer fram. Det är lättare när hon inte ser, man får smyga. Dessutom, har jag tänkt på, ser hon ofta allvarlig ut, trots att hon är så förbannat skojig jämt. Nästan. Utom när hon är allvarlig.

Nästan alla åsikter jag har snor jag helt frankt direkt från min mamma. Ibland när jag argumenterar för något märker jag att jag ordagrannt använder min mammas formuleringar och tar dem som mina egna. Hon har nämligen alltid rätt, och väldigt kloka åsikter om det mesta. Religion, politik, you name it. Den enda skillnaden är att jag tar i, min mamma är lite mer försiktig. Det är nog smart. Jag är inte alltid så smart. Men jag är snäll. Tror jag.

Min mamma gillar att äta efterrätt, fast hon är smärt och fin i figuren, så ingen vet var bakverken tar vägen.

Min mamma kan alla svåra ord. Alla! Ge henne Ordförståelsen på Högskoleprovet och hon skriver ofelbart 40 av 40.

Hennes favoritfärg är grön, hon älskar allt som är grönt, sägs det. Fast hon gillar andra färger också. Hemma hos sig färgkoordinerar hon rummen. Och alltid sin klädsel. Snygg!


Hon har alltid med sig paraply. Alltid! När vi var i Berlin härom veckan var det ingen annan som tänkt på det. Hennes son hade till på köpet bara en typjumper med sig, ens ingen jacka. 


Hon säger att på långt håll och bakifrån är hon som snyggast. Då är hon en ung flicka.


Här är jag och min mamma på min balle i Primrose Hill för några år sedan. Tycker ni att det är likt Sammy Davies?


Min mamma är den bästa mamman jag någonsin haft.

No comments: