Tuesday, January 11, 2011

Broddar mot halkan

Pensionärsvarning hit och dit. Alla jag känner snackar om broddar. Och jag, som är ungdomen personifierad i ett litet nötskal av ysterhet, har naturligtvis aldrig hört talas om denna persedel. Men tydligen är det som ett dubbdäck för fotgängaren, någon liten kardborreanordning med piggar som man spänner runt sitt skodon. Kostar 200 riksdaler, men att gå utan i halkan kan kosta dig livet. Köp ditt par på Apoteket, våga inte annat säger mamma.

Två personer i min bekantskapskrets tjötar om att ta det försiktigt i halkan (förutom mamma då). Den ene är brasilianare, den andre japan. Till dessa två vill jag köpa ett par broddar, och ett par till mig själv för sinnesfridens skull.

I vecka 35 kan man tydligen sätta igång en förlossning genom att halka och slå i backen, det hände t.ex. bloggmastern Spiderchick för ett drygt år sedan, och hur spännande vore inte det.

Fast frågar du Lovisa "när kommer Isabella" så säger hon "Nionde klockan fem". Så nu vet du det.

1 comment:

Anja said...

Ja fy fan. En jag känner halkade och bröt benet i slutet av graviditeten och du kan tänka dig att ligga gipsad på förlossningsbordet. Nej tack sa jag och köpte broddar så fort ishalkan gjorde entré!