Thursday, July 01, 2010

Flygande matta

Lille japanen på jobbet va. Han som ger oss gröna algkakor som smakar svullet gräs och grönt algte som smakar fisk. Och Kitkat wasabi som faktiskt var helt ok, om än lite onödigt att lägga i superstark krydda i tjockgladen, kan ju jag tycka, men det gick ju i alla fall ner, till skillnad från de andra produkterna som man tvingades spotta ut i smyg.

Nu ville han ha hjälp att handla på Ikea. Och det är ju klart att man ska fråga mig om det, Ikea-expert tillika –älskare under många herrans år.

Jag frågar vad han behöver, han kan göra en lista, jag bygger upp ett förslag.

En säng! Utbrister han.

Jaså, där du har bott den senaste månanden, där var det alltså möblerat, right?

Nej nej, men jag har ju en matta.

En MATTA. Du skämtar med mig Aprilo och drar mig baklänges i skämtslidan. Har du, en högt uppsatt chef med strax under millen i årsinkomst, under en månads tid sovit invirad i en gammal matta? Det är inte så att han kommit från Asien för att jobba skift i Tetrapaks fabrik, nejdå, det här är en kille i vit skjorta och finbyxor. Som sover på en gammal matta om nätterna.

Och jag vet inte om det är tragiskt eller coolt, kanske en kombo, kanske ingetdera.

3 comments:

Pelto said...

dra mig baklänges på en jävla tallpinne. du, jag - krismöte om detta imorgon samt korsförhör med vår japan. jesus sedvanliga "det blir skitbra" duger inte här.

Lina said...

Coolt. Utan tvekan coolt.

Hur kan det inte vara coolt att en högt uppsatt chef tycker att det är ok att sova på en matta? Inga snobberier här inte.

Lisa Lu said...

Att sova på en matta är ju normalt i Japan. Jag höll fan på att avlida av tre veckor på golvet under min i övrigt förträffliga Japanvistelse (fast ja, de har äcklig mat också).