Friday, July 16, 2010

Brum brum sa bilen

Nu du – nu kommer det en känga i riktning mot cirka 50% av all världens befolkning. Och det här är något jag tänkt på länge, men inte vågat säga. För jag vet ju att det är bland det mest politiskt inkorrekta man kan tycka (näst efter att anse att det är fult med burka och halalslakt är att likna vid tortyr – detta tycker jag för övrigt också), och jag vet att min mamma kommer att vrida sig i plågor där hemma när hon läser det, tillika alla mina feministvänner och alla jag känner är självklart feminister, vem fan är inte det.

Men ändå. Efter många års empirisk erfarenhet i ämnet måste jag nu alldeles nyktert och mig veterligen vid mina sinnens fulla bruk tillstå att kvinnor är sämre bilförare än män.
Oj vad den sved. Jag tycker inte alls att det är kul att det är så, men jag ser ju vad jag ser, jag gör ju det. Måhända är det unga män med pilsner innanför västarna som är inblandade i dödsolyckor och allvarligare typer av trafikförseelser, men det bortser jag ifrån här. Jag talar om vardagsbilföraren – den som reser till och från jobbet, den som kör till Ica med barnen, den som rullar iväg till stranden en solig dag.

Nästan varje gång jag tänker ”hur fan kör du, människa” och det gör jag ofta, ser jag en kärring vid ratten när jag tittar in i bilen. Männen släpper förbi, medan kvinnorna vill komma först. Kvinnor stannar mer sällan vid övergångsställen och gör det ofta lite för sent och ryckigt (så man som fotgängare blir osäker på huruvida de tänker stanna eller fräsa). Över huvudtaget kör de mer osäkert och ryckigt. Osmidiga vändningar, ryckiga inbromsningar, senfärdiga beslut och därmed en förmodad fara för omvärlden när de kommer puttrande i sina plåtskrällen. Kärring vid ratten, det är fan ofelbart. Och nu generaliserar jag grovt, för självklart kör alla mina vänner skitsnyggt och som vilken karl som helst, men den stora massan och de som kör här runt Sony Ericsson i Norra Lund, de är fan inga höjdare bakom ratten, och i synnerhet inte de med snippa.
Och nej, jag har inget körkort, och då tycker väl du att då ska jag fan inte uttala mig såsom man aldrig ska uttala sig om något man inte själv provat, däri inkluderat knark och brumsex, men ser du, det tycker jag då rakt att man kan, och min åsikt i den här frågan är att jag tycker män känns tryggare bakom ratten än en kärring.

Brum brum.

3 comments:

Anonymous said...

Men är det snippan som gör bilkörandet osäkert? Eller är det osäkerheten hos en söndagskörare/ovan bilförare? Jag tror så här:

Män kör oftare bil än kvinnor. Så, är det de som kör bil sällan eller de som ej har snopp som är dåliga bilförare?

Men du har säkert rätt, kvinnor är sämre bilförare, men det är inte för att de är kvinnor. Vad jag menar är, du kan inte förvandla alla kvinnor till män och få bort de dåliga trafikanterna, eller hur?

cilla-lur-ig

Ulla said...

Självklart är det så, du har så rätt kära sis, klart det är osäkerheten som lyser igenom. Dessutom var det en jävel som höll på att backa på mig på Ica maxi häromdagen, varpå jag tänkte fifan, kärring vid ratten, men så var det en gubbjävel! Alla regler har som sagt undantag.

ch said...

näe, det var inte riktigt så jag menarde, jag menade typ att om du könsopererade kvinnorna och satte penisar på dem skulle de fortfarande vara kassa bilförare, eller vad är det att vara kvinna egentligen? Ingår kass körning kanske i kvinnobegreppet, nä, det tror jag inte, men nä, jag vill gärna generalisera, det är kul