Thursday, July 29, 2010

Rondellhunden

Alla vet att Lars Vilks är en härlig och rättfram snubbe som vågar driva med de farliga mussarna och deras vansinnigheter, att han ritade en vovve med skäggigt Musse Pigg-huvud och att det blev ramaskrin och mordhot till följd.

Det stod i pressen om Vilks "rondellhund". Jag tänkte va fan ä dä, men drog slutsatsen att det måste vara en hundras, den lille rondellhunden, ja vad fan vet jag, jag är ingen hundexpert, jag gillar inte ens hundar, orka wikipedia it liksom.

Men igår såg jag en! I min rondell nere vid Gastelyckan.
-Titta, där står en rondellhund, utbrast Ludde.
-Va fan ä dä, undrade jag, och han pekade och jag spanade in i rondellen och där stod det en liten hund! En jättefin skulptur av en jycke, jag tror den var i trä, jag får cykla dit och ta en närmare titt innan den försvinner.

Och då fick jag klart för mig vad en rondellhund är: Rondellhund är en form av gatukonst som uppstod i Sverige under 2006 och innebär att anonyma personer placerar ut handgjorda hundar i olika material i rondeller. Rondellhundar har placerats i rondeller över stora delar av Sverige och har under 2006 och 2007 blivit något av en mindre folkrörelse. (Wikipedia)

Så förbannat coolt. Att någon skummis i natten smyger man ur huse för att sätta sin träsnidade hundrackare mitt i en cirkulationsplats för bilar, till allmän beskådan. Tills nån loser från kommunen tar bort den så klart, men ändå. Jag gillar't å det skarpaste. Lite som Banksy som klottrar snygga tavlor på husfasaderna i Linda London i all hemlighet, och ingen vet egentligen vem eller vilka han är, bara att han är tuff och duktig.

Här är en fin rondellhund, fast jag ser ingen rondell? Jag får fan ta och gå och plåta MIN!

2 comments:

ch said...

det var intressant, jag har iförsig aldrig sett några, men jag hänger inte så mycket runt rondellerna, jag vill också ha en rondellhund på norra fäladen, kan den kanske likna jesus?

Nina said...

2006? Jag såg en RONDELLFLODHÄST av papier mache redan 1996 vid Särömotet! Det du...